چکیده:
زندگی قوی و استوار بر گرد استعداد منحصربهفرد و برتر خویش قوام و دوام مییابد و رمز موفقیت سازمانها، در کشف و بهکارگیری استعداد برتر هر کدام از کارکنان نهفته است؛ اما در این میان آنچه مهم است، کشف استعداد برتر خویش است. بر این اساس، پژوهش حاضر بهمنظور کمک به افراد برای کشف استعداد برترشان، چیستی استعداد را مورد بررسی قرار داده است.نتایج تحقیق، نشان میدهد که انسان دارای داشتههای ذاتی و تکوینی طبع، غریزه و فطرت بوده و هر انسانی در این سه عرصه منحصربهفرد است. معمولا طبع و غریزه بهطور خودکار از قوه به فعلیت درمیآیند؛ اما انسان در شکوفا کردن یا نکردن فطرت آزاد است. کشف شد که در عرصهی فطرت (که آگاهانه و اختیاری است)، هر فردی دارای مجموعهای از استعدادهای منحصربهفرد است که نظم آنها از ساختار یک هرم پیروی میکند. قاعدهی هرم، بیانگر استعدادهای ضعیفتر فرد و راس آن بیانگر استعداد برتر او است. هر فرد برای رسیدن به موفقیت، باید به کاری بپردازد که در آن دارای استعداد برتر است؛ یعنی، در راس هرم استعدادهایش که همان استعداد برترش است- سرمایهگذاری کند؛ اما شناسایی این استعداد برتر که مهمترین کشف انسان است، کاری مشکل میباشد. در این راستا، پژوهش حاضر به کشف معیارهایی رسیده است که میتوانند همانند قطبنما ما را در امر هدایت به سمت هرم استعدادهایمان و خصوصا استعداد برترمان کمک کنند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین، بهاعتقاد بعضی از محققین (ردفورد<FootNote No="93" Text=" Redford"/>، 2005: 20) بایستی از طریق مدیریت استعداد، اطمینان حاصل کرد که هر فرد در هر سطحی از سازمان، در سطح قوهی برترش کار میکند؛ اما تحقیقات انجامشده (بودراو و رامستاد<FootNote No="94" Text=" Boudreau &amp;amp; Ramstad"/>، 2005، 2007؛ لویس و هاکمن<FootNote No="95" Text=" Lewis &amp;amp; Heckman"/>، 2006؛ کاپلی<FootNote No="96" Text=" Cappelli"/>، 2008)، بیانگر آن است که در زمینهی مدیریت استعداد با فقدان توسعهی تئوریک روبهرو هستیم.
درمجموع، با توجه به مطالعهی انجامشده در رابطه با سؤال بنیادی و توصیفی چیستی استعداد؟، این سؤال، به سه سؤال توصیفی میتواند تجزیه شود: 1- آیا انسان دارای داشتههایی ذاتی ازجمله استعدادهای ذاتی است؟ 2- آیا داشتههای ذاتی هر انسانی ازجمله استعدادهای ذاتی او منحصربهفرد است؟ 3- آیا میتوان معیارهایی برای شناسایی و کشف استعداد ارایه نمود؟ روش تحقیق با رویکردی اکتشافی و با استفاده از روش تحلیل محتوا، به ترتیب طی مراحل زیر انجام شده است: 1) مبتنی بر سئوال اصلی تحقیق، با رویکردی اکتشافی، مبانی معتبر علمی، مورد مطالعه قرار گرفت و مطالب مرتبط استخراج شدند؛ 2) مطالب با محتوای یکسان و منابع مختلف، با هم تلفیق شدند؛ 2) بررسی و تعمق در مطالب، نظم و ساختاری متشکل از عوامل سهگانه «ذاتی بودن استعدادها»، «منحصربهفرد بودن استعدادها» و «معیارهای شناسایی و کشف استعدادها» آشکار نمود؛ 3) در قالب عوامل سهگانه اکتشافی، دادههای واحد با منابع متعدد و متنوع، تفکیک و ترکیب شدند؛ 3) مجددا معطوف به عوامل اکتشافی، منابع مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و براین اساس در عوامل، اصلاحات لازم انجام شد؛ 4) سپس در قالب عوامل سه گانه اکتشافی، به مطالب جمعآوریشده، وحدت و انسجام داده شد.