چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین ابعاد خودراهبری و مدیریت دانش فردی مدیران است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعهی آماری آن، کلیهی مدیران حوزههای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، اداری و مالی و همچنین مدیران گروه یا روسای بخش در دانشگاههای شیراز و علوم پزشکی مشهد را در سال تحصیلی 90-1389 دربر میگیرد. ابزار تحقیق، شامل دو مقیاس خودراهبری (شیخ نظامی، 1376) و مدیریت دانش فردی، (محقق ساخته) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه بین ابعاد خودراهبری و مدیریت دانش فردی مدیران مثبت و معنادارند.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، نمونهای از مهارتهای کلیدی مدیریت دانش فردی عبارتند از: ارزیابی خودآموزی<FootNote No="153" Text=" Reflection"/>، مدیریت یادگیری<FootNote No="154" Text=" Learning Management"/> خویشتن، میزان سواد اطلاعاتی<FootNote No="155" Text=" Information Literacy"/>، مهارتهای کاوشگری، شبکهی همیاران دانشی<FootNote No="156" Text=" Networking with Others"/>، هوشیاری دانشی، مهارتهای ادراکیارتباطی، مهارتهای خلاقانه و مهارتهای مشارکتی.
پژوهشگران بسیاری تصریح میکنند که شکلگیری فناوریهای اطلاعات میتواند ابزاری کارآمد و توانا در راستای بهبود و حمایت مهارتهای مدیریت دانش فردی مورد استفاده قرار گیرند (سوارمن<FootNote No="161" Text=" Sauermann"/>، 2005؛ افیمووا<FootNote No="162" Text=" Efimova"/>، 2005؛ اورن<FootNote No="163" Text=" Oren"/> و همکاران، 2006؛ ژائو و همکاران، 2007؛ پتناتی<FootNote No="164" Text=" Pettenati"/> و همکاران، 2007؛ لی و سایرین، 2009؛ کیم<FootNote No="165" Text=" Kim"/> و همکاران، 2009؛ ژو و هی، 2009؛ گارنر، 2010).
در مؤلفهی میزان سواد اطلاعاتی، ابعاد مهارتهای ارتباطی با ضریب رگرسیون (35/0) (0001/0&gt;p) و مدیریت اسناد با ضریب رگرسیون (16/0) (01/0&gt;p) پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار سواد اطلاعاتی هستند.
ضریب رگرسیون ابعاد مدیریت دانش فردی براساس ابعاد خودراهبری مدیران</H6> <TD>متغیر مستقل</TD> <TD>متغیر وابسته</TD> <TD>R</TD> <TD>R2</TD> <TD>ابعاد خودراهبری</TD> <TD>ارزیابی خودآموزی</TD> <TD>32/0</TD> <TD>10 %</TD> <TD>مدیریت یادگیری خویشتن</TD> <TD>47/0</TD> <TD>22 %</TD> <TD>میزان سواد اطلاعاتی</TD> <TD>44/0</TD> <TD>20 %</TD> <TD>مهارتهای کاوشگری</TD> <TD>40/0</TD> <TD>16 %</TD> <TD>شبکه همیاران دانشی</TD> <TD>39/0</TD> <TD>15 %</TD> <TD>هوشیاری دانشی</TD> <TD>34/0</TD> <TD>11 %</TD> <TD>مهارتهای ادراکی</TD> <TD>38/0</TD> <TD>14 %</TD> <TD>مهارتهای خلاقانه</TD> <TD>38/0</TD> <TD>15 %</TD> <TD>مهارت های مشارکتی</TD> <TD>49/0</TD> <TD>24%</TD> در مؤلفهی هوشیاری دانشی، ابعاد مهارتهای ارتباطی با ضریب رگرسیون (24/0) (008/0&gt;p) و مدیریت اسناد با ضریب رگرسیون (16/0) (03/0&gt;p) پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار هوشیاری دانشی هستند.
در مؤلفهی میزان سواد اطلاعاتی، مهارتهای ارتباطی با ضریب رگرسیون (39/0) (002/0&gt;p) و مدیریت اسناد با ضریب رگرسیون (29/0) (002/0&gt;p) پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار سواد اطلاعاتی هستند.