چکیده:
برند کارفرما راهبرد مدیریت سرمایهی انسانی، برای تمایز است. کارکرد اصلی برند کارفرما، جذابیت برای نیروهای کاری بالقوهی بیرون سازمان و نگهداری استعدادهای درون سازمان است. تحقیق حاضر، در جستوجوی کاوش ادارک از مفهوم برند کارفرما، چالشهای آن در ایران و همچنین فرایند برندسازی آن است. در این راستا، با 26 نفر از مدیران و کارشناسان خبرهی منابع انسانی گروه صنعتی ایرانخودرو مصاحبهی نیمهساختیافته بهعمل آمد و با استفاده از روش تحلیل محتوا، تمهای اصلی مصاحبه استخراج شد. اغلب مصاحبهشوندگان، برند کارفرما را یک نیاز ضروری میدانستند. از نظر آنها برند کارفرما رابطهی مستقیم با برند سازمان در بین مشتریان و سایر ذینفعان بهوجود میآورد و برندسازی درونی و بیرونی یک سازمان به صورت توامان تعیینکنندهی پیشرو بودن سازمان است. آنها معتقد بودند یکی از چالشهای عمدهای که برندسازی کارفرما در سازمانهای ایرانی با آن روبهرو است فقدان بازار آزاد به مفهوم واقعی و فقدان رقابت کسبوکار در سازمانهای دولتی و شبهدولتی است.
خلاصه ماشینی:
چنانچه بارو و موزلی<FootNote No="187" Text=" Barrow &amp;amp; Mosley"/> (2005) خاطر نشان میکنند، برندسازی کارفرما تنها برای انتقال پیام شخصیت سازمان مورد استفاده قرار نمیگیرد؛ بلکه برای سازگاری با ابزارها و تکنیکهایی است که معمولا برای برانگیختن و دربرگیری کارکنان بهکارمیآید.
این تحقیق نشان داد که بیشتر از 52 درصد از پاسخگوها تصور میکردند که برند کارفرما عصارهی آن چیزی است که یک کارفرما بهعنوان یک شغل عرضه مینماید و سازمان توسط آن با داخل و خارج از سازمان رابطه برقرار میکند<FootNote No="190" Text=" www.
مؤلفههای برند کارفرما</H6> <TD>توازن کار- زندگی</TD> <TD>فرهنگ و محیط کاری</TD> <TD>قدرت برند محصول/سازمان</TD> <TD>پاداش و مزایا</TD> <TD>محیط کاری</TD> <TD>- مأموریت کاری - مکان - زمان منعطف - مراقبت از کودکان - ساعت کاری - تعطیلات - وجود امکانات کار از راه دور</TD> <TD>- کیفیت مدیریت ارشد - آوازه - سطح فناوری - محیط ریسکپذیر - تناسب<FootNote No="212" Text=" Fit"/> سازمان - اندازهی سازمان</TD> <TD>- آوازه (میزان درخواست خدمت یا محصول سازمان)</TD> <TD>- حقوق مبنا - برابری بیرونی(حقوق دریافتی نسبت به دیگر شرکتها) - برابری درونی - مزایا - گزینههای سهام - شرایط بازنشستگی - مزایای بهداشت و سلامت</TD> <TD>- کیفیت مدیر - کیفیت همکاران - شناخت - توانمندسازی - چالش کار - تحرک بینالمللی - شفافیت نقشها - مسئولیت پروژهها</TD> پیشینهی تحقیق باکوآس و تیکو<FootNote No="213" Text=" Backaus &amp;amp; Tikoo"/> (1996) در مقالهای با عنوان مفهومسازی و تحقیق برندسازی کارفرما، با طرح اهمیت برندسازی کارفرما و بهمنظور متمایزسازی کارفرما در درون و بیرون سازمان، به بررسی رابطهی بین برندسازی سازمان و مدیریت شغلی سازمان پرداخته و اعلام نمودند که برندسازی کارفرما، چارچوب سازمانی سودمندی برای مدیریت منابع انسانی راهبردی است.