چکیده:
این مقاله به تحلیل نشانهشناختی سریالهای دو شبکة تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان یعنی ”فارسی وان“ و ”پیامسیفمیلی“ با هدف شناخت ”سبک زندگی“ نمایش داده شده، میپردازد. مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که سریالهای شبکههای تلویزیونی ماهوارهای چه الگوهایی از سبک زندگی را به مخاطبان ارائه میدهند؟
مبانی نظری این پژوهش، رویکردهای مفهومی و نظری سبک زندگی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سبک زندگی نمایش داده شده در سریالهای این دو شبکه دارای ویژگیهایی چون رفتارهای غیراخلاقی، روابط نامشروع خارج از عرف، بارداری پیش از ازدواج، تمایل به زندگی مرفه و دوری از ساده زیستی و... است
This article analyzes the semiotics of the series which have been aired on two Persian TV satellites including “Farsi 1” and “PMC Family” the main purpose of the article is to introduce the lifestyle also the main problem of this research is: “hat kind of the lifestyle is presented to the audiences of the satellite television series?”
Theoretical and conceptual approaches to lifestyle have been used in this paper as the theoretical study. The finding indicaed that these two TV channels have presented some characters such as immoral behavior, illicit relations, pregnancy before marriage, the desire to live in an affluent life and the avoidance of simple living
خلاصه ماشینی:
اما در کنار شبکههایی که به پخش انواع برنامههای سرگرم کننده اقدام میکنند برخی از این شبکهها اقدام به پخش 24 ساعته سریالهایی با دوبله فارسی کردند، به طوری که در دو سال گذشته بیشتر خانوادههای ایرانی و بهخصوص زنان که از ماهواره بهرهمندند مشتری پروپا قرص سریالهای دوبله شدة این شبکههای ماهوارهای شدهاند و در برخی موارد سرگذشت شخصیتهای این سریالها نقل محافل و عاملی برای همصحبتی شده است.
با توجه به اینکه حدود 50درصد مردم ایران عادت به تماشای برنامههای تلویزیونی ماهوارهای دارند (با وجود ممنوعیت) و در این بین شبکههای "فارسی وان" و پیامسی فمیلی" جزو پرمخاطبترین شبکههای ماهوارهای فارسیزبان هستند (روزنامة شرق،1390) سؤال و مسئله اصلی تحقیق این است که چه الگوهای سبک زندگی در سریالهای این دو شبکه بازنمایی میشود؟ این تحقیق از دو جنبه ضرورت دارد.
اما بررسی سبک زندگی نمایش داده شده در این سریالها حاکی از این است که این دو شبکه با توجه به شناختی که از مخاطبان خود و بخصوص مخاطبان ایرانی خود دارند برای جذب بیشتر مخاطبان، از شگردهای مختلفی برای ارائه سبک زندگی غربی استفاده میکند.
2. مصرف مادی عموما در سبک زندگی غربی به تصویر کشیده شده در سریالهای ماهوارهای، داشتن سطح رفاه نسبی مورد تأکید قرار میگیرد، بهطوری که بررسی نماهای این سریالها نتایج زیر را نشان میدهد: 1.
برای مثال، در سریال سفری دیگر اکثر نماها در خانهای که بیشتر شبیه یک باغ و ویلای چند صد هکتاری است گرفته میشود و نمایش این خانه در طول مدت یک سال مخاطب را با شیوه و سبک زندگی غربی آشنا میکند.