چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی وضعیت وبگاه 40 روزنامة ایران از نظر شاخصهای وبسنجی پرداخته است. 21 شاخص از شاخصهای پرتالی ایرانی توسط محقق انتخاب شده و در دورة زمانی بهمن 92 وبگاههای مذکور مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. روش تحقیق، تحلیل محتوا و جامعة آماری منطبق بر جامعه نمونه بوده است؛ لذا تحقیق به صورت تمامشماری انجام شده است. رتبة هر روزنامه از نظر شاخصهای مورد نظر مشخص شده و وضعیت شاخصها در میان وبگاهها نیز با استفاده از تکنیکهای تحلیل توصیفی و با استفاده از جداول و نمودارهای ترسیم شده بهوسیلة نرمافزار اکسل 2010 مورد بررسی قرار گرفته است. یک محقق در صدد پاسخ داده به این سوالات بوده که:1. وضعیت وبگاههای روزنامههای ایران از نظر شاخصهای وبسنجی چگونه است؟ 2.وضعیت رتبهبندی وبگاههای روزنامههای ایران چگونه است؟ 3. نقاط ضعف و قوت وبگاههای روزنامههای ایران چیست؟ یافتههای تحقیق حکایت از آن دارد که اغلب روزنامههای ایران از نظر شاخصهای وبگاه در وضعیت متوسط قرار داشته و از نظر بهکارگیری فناوریهای وب2 در وضعیت ضعیفی قرار دارند و لذا پیشنهاد شده که مدیران مسئول و سردبیران روزنامههای ایران توجه مناسبی بهوضعیت وبگاههای روزنامههای خود داشته و در جهت توسعه آنها اقدام کنند.
تحقیق حاضر به بررسی وضعیت وبگاه 40 روزنامة ایران از نظر شاخصهای وبسنجی پرداخته است. 21 شاخص از شاخصهای پرتالی ایرانی توسط محقق انتخاب شده و در دورة زمانی بهمن 92 وبگاههای مذکور مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. روش تحقیق، تحلیل محتوا و جامعة آماری منطبق بر جامعه نمونه بوده است؛ لذا تحقیق به صورت تمامشماری انجام شده است. رتبة هر روزنامه از نظر شاخصهای مورد نظر مشخص شده و وضعیت شاخصها در میان وبگاهها نیز با استفاده از تکنیکهای تحلیل توصیفی و با استفاده از جداول و نمودارهای ترسیم شده بهوسیلة نرمافزار اکسل 2010 مورد بررسی قرار گرفته است. یک محقق در صدد پاسخ داده به این سوالات بوده که:1. وضعیت وبگاههای روزنامههای ایران از نظر شاخصهای وبسنجی چگونه است؟ 2.وضعیت رتبهبندی وبگاههای روزنامههای ایران چگونه است؟ 3. نقاط ضعف و قوت وبگاههای روزنامههای ایران چیست؟ یافتههای تحقیق حکایت از آن دارد که اغلب روزنامههای ایران از نظر شاخصهای وبگاه در وضعیت متوسط قرار داشته و از نظر بهکارگیری فناوریهای وب2 در وضعیت ضعیفی قرار دارند و لذا پیشنهاد شده که مدیران مسئول و سردبیران روزنامههای ایران توجه مناسبی بهوضعیت وبگاههای روزنامههای خود داشته و در جهت توسعه آنها اقدام کنند.
following questions: 1. how is the situation of websites of newspapers in Iran webometric indicators? 2. What is the ranking of websites of Iranian Newspapers? 3. What are the weakness and strength of the websites of Iranian Newspapers? The findings show that according to the indicators, most of the newspapers websites has been average in ranking; however they are in a poor situation according to applying technology. So this article suggests that managers and editorial heads should pay more attention to the websites of their newspapers and develop them in an This paper has investigated 40 websites of newspaper in Iran according to webometric indicators. Among indicators portal in Iran, 21 indicators has been chosen in the paper also the content analysis method has been used as well as it has been held ld during February 2014 (Bahman 1392) by full enumeration. The ranking of every newspaper has been indicated by indicators, and then the descriptive analysis technique as well as the excel software 2010 is applied in this paper. This paper is tried to answer appropriate ways.
خلاصه ماشینی:
از میان روزنامههای ایران، 40 روزنامة اصلی که دارای انتشار سراسری هستند در کانون تمرکز محقق قرار گرفت؛ هدف این بود که وضعیت وبگاه این 40 روزنامه از نظر شاخصهای وبسنجی مورد بررسی قرار گیرد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> در این جدول 21 شاخص از میان شاخصهای ارزیابی پرتالهای ایرانی انتخاب شده و در مورد وبگاههای روزنامههای ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
<رجوع شود به تصویر صفحه> از میان 40 روزنامه مورد بررسی تنها 15 روزنامه، معادل 37درصد دارای نسخة مستقل آنلاین هستند و 25 روزنامه دیگر فقط دارای نسخة وبی صفحات چاپی خود بر روی اینترنت هستند؛ یعنی محتوای مستقلی برای وب تولید نمیکنند و در طول شبانهروز تنها یکبار اطلاعات و محتوای منتشره در نسخة چاپی خود را باز انتشار میکنند.
<رجوع شود به تصویر صفحه> این نمودار نشان میدهد که 36 روزنامه، معادل 90درصد روزنامههای مورد بررسی، دارای آرشیو موضوعی و طبقهبندی اطلاعات بر اساس موضوعات مختلف میباشند و تنها 10درصد از روزنامهها در نسخههای آنلاین خود فاقد طبقهبندی موضوعیاند.
</رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> این نمودار نشان میدهد که تنها 9 روزنامه، معادل 5/22درصد از روزنامههای مورد بررسی دارای خبرنامة الکترونیک وبگاه خود هستند و بخش اعظم روزنامهها فاقد این فناوری رسانهای برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود هستند.
<رجوع شود به تصویر صفحه> 25روزنامه معادل 62درصد از آنها، دارای بخش آگهی آنلاین در وبگاه خود بر روی اینترنت هستند؛ با این وجود 38درصد از روزنامهها مایل یا قادر به استفاده از این ظرفیت در وبگاههای خود نبودهاند که قابل توجه است.