چکیده:
این تحقیق اولا در صدد شناسایی یک الگوی رهبری بومی برای روزنامههای دولتی و غیر دولتی و ثانیا مقایسه الگوی رهبری در روزنامههای دولتی وغیر دولتی است. به این منظور ابتدا تمام الگوهای رهبری موجود مطالعه و با تلفیق آنها با الگوی رهبری اسلامی که متناسب با شرایط جمهوری اسلامی ایران میباشد. 134 شاخص به عنوان شاخصهای مطلوب الگوی رهبری بومی احصاء گردید و این شاخصها در اختیار56 نفر از اساتید مدیریت رسانه و مدیران روزنامههای کشور قرار داده شد که پس از تحلیل عاملی 68 گویه در چهار طبقه به دست آمد که به ترتیب فاکتور رهبری فرهمند با 32 گویه، فاکتور یادگیرندگی با 18 گویه، فاکتور ارزشی. اخلاقی با 12 گویه و فاکتور مهارتهای ارتباطی (همدلی) با 6 گویه حاصل شد که پس از اجرای پرسشنامه در یک محیط پایلوت و محاسبه آلفایکرونباخ شش گویه حذف و در نهایت به ترتیب فاکتور رهبری فرهمند با 32 گویه، فاکتور یادگیرندگی با 16 گویه، فاکتور ارزشی. اخلاقی با 9 گویه و فاکتور مهارتهای ارتباطی (همدلی) با 5 گویه حاصل شد. در آخرین مرحله اجرای تحقیق و با هدف شناسایی تفاوتهای احتمالی الگوی رهبری در روزنامههای دولتی و غیر دولتی، پرسشنامه در میان کارکنان چهار روزنامه توزیع و جمعآوری گردید که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که در هر چهار بعد فرهمندی، یادگیرندگی، ارزشی. اخلاقی و همدلی، تفاوت معنیداری بین الگوی رهبری در روزنامههای دولتی و غیر دولتی وجود دارد.
This study intends to identify a model of local leadership for government and non-government newspapers and also, to compare the model of leadership in the government and non-government newspapers. For this purpose, first all leadership models have studied and combined with Islamic leadership model and then 134 indexes were selected as optimal indexes of local leadership. These indexes were sent for 56 media management professors and newspaper managers. After factor analysis, 68 items were classified in four factors that the charismatic leader with 32 items, learning with 18 items, values - ethnics with 12 items and communications skills (empathy) with 6 items were obtained. After implementing a questionnaire in pilot study and using Cronbach alpha, six items were deleted. Finally the charismatic leadership with 32 items, learning with 16 items, values - ethnics with 9 items and communications skills (empathy) with 5items was selected. The questionnaire were distributed among the employees of four newspapers and its results show that, there is a significant difference between leadership in government and non-government newspapers in four factors of charismatic leadership, learning, values-ethics and empathy.
خلاصه ماشینی:
"چند پرسش اساسی که در این رابطه قابل بررسی است این است که چرا علیرغم تلاش همه جانبهای که در به کار بستن الگوهای غربی مدیریت به عمل میآید، عملکرد سازمانهای موجود در این کشورها به طور نسبی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار نامطلوب است؟ چرا با وجود دورههای آموزشی مدیریت در سطوح مختلف دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و توسعه مدیریت در اکثر کشورهای در حال توسعه، هنوز بسیاری از مدیران کشورهای در حال توسعه از توان لازم برای اداره و مدیریت مؤثر سازمانهای خود برخوردار نیستند؟ با عنایت به نتایج تحقیقاتی که به فاصله 30 سال از یکدیگر انجام شده است، مشخص میشود مهمترین چالشی که رسانههای ایران با آن مواجه بودهاند، مدیریت رسانه میباشد، لذا پژوهش حاضر قصد دارد با ارایه الگوی رهبری بومی ویژه روزنامههای دولتی و غیر دولتی گامیدر راستای حل این معضل بردارد.
معناداری متناظر با آزمون یومن ویتنی برابر با 000/0 است که این نتایج نشان میدهد با قبول یک درصد خطا و اطمینان 99 درصد میتوان گفت اختلاف مشاهده شده بین میانگین رتبههای دو گروه معنادار بوده بنابراین میتوان گفت میانگین نمره الگوی رهبری روزنامههای خصوصی از نظر بعد یادگیرندگی به طرز معناداری از روزنامههای دولتی بیشتر است.
این نتایج نشان میدهد با قبول یک درصد خطا و اطمینان 99 درصد میتوان گفت اختلاف مشاهده شده بین میانگین دو گروه معنادار بوده بنابراین میتوان گفت میانگین نمره الگوی رهبری روزنامههایدولتی از نظر بعد ارزشی اخلاقی به طرز معناداری از روزنامههای خصوصی بیشتر است."