چکیده:
ارزشها، باورها و اعتقادات، پایه و اساس بینش و کنش انسان را تشکیل میدهند و در انتخاب، گزینش و انجام کنش، نقش دارند و تعیینکننده رفتار و کنش اجتماعی هستند که در آداب و رسوم، قوانین، اعتقادات و اصول مقدس و شیوههای زندگی روزمره تجلی مییابند و از نظر اهمیتی که دارند، یکسان نبوده و در مجموعهای جای دارند که نظام ارزشی نامیده میشود. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه گرایشهای ارزشی دانشجویان ایرانی و هندی در قالب نظریه ساختار ارزشی شوارتز میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه میسور هندوستان بوده است که از این میان، 690 نفر براساس جدول کرجسی و مورگان برحسب رشته تحصیلی، جنسیت انتخاب و با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان گرایشهای ارزشی دانشجویان هندی و ایرانی در سه ارزش محافظهکاری، امنیتگرایی و سنتگرایی تفاوت معناداری وجود دارد. دانشجویان ایرانی تمایل بیشتری به انتخاب ارزش امنیتگرایی در مقایسه با دانشجویان هندی از خود نشان دادهاند و در مقابل دانشجویان هندی تمایل بیشتری به انتخاب ارزش محافظهکاری و سنتگرایی در مقایسه با دانشجویان ایرانی از خود نشان دادهاند.
Values on the one hand, are a help for determining social trends and ideologies and on the other hand, are a determinant of social behaviors and actions. This paper provides a brief overview of a comparative study on value priority among Iranian and Indian students. The main purpose of this research is to understand the position of the value priority among Iranian and Indian students. This study includes 690 male and female students from Tarbiat Modarres University in Iran and Mysore University in India. A sample size randomly selected according to the table of Karjice and Morgan. The research tool is Schwartz’s questionnaire. The results have shown that there is a significant difference between value priorities of conservation, tradition, and security in Indian and Iranian students. There is also a significant difference between priorities of values of openness to changes in Indian and Iranian students and these types are also tested using t-test.
خلاصه ماشینی:
"براین اساس پاسخگویی به سوالهای زیر، عمدهترین هدف این مطالعه بوده است: 1- میزان گرایشهای ارزشی دو گروه از دانشجویان ایرانی و هندی به تفکیک جنسیت، رشته تحصیلی و وضع تاهل کدامند؟ 2- آیا تفاوت معناداری میان ارزشهای مورد اقبال دانشجویان ایرانی و هندی وجود دارد؟ مبانی نظری و پیشینه از دیدگاه جامعهشناسی، ارزشها محصولات و پدیدههای اجتماعی هستند که تولید میشوند و به وسیله مقولات اجتماعی انتقال مییابند(عرفانی، 1380: 59).
جدول ذیل توضیح بیشتری را ارائه می دهد: جدول شماره (1): شرح نوعهای انگیزشی ارزشها، نوعهای مثالی و منابع هریک نوع ارزشی تعریف نوعهای مثالی منبع قدرت پایگاه و پرستیژ اجتماعی، کنترل و تسلط بر افراد قدرت اجتماعی و اقتدار، ثروت کنش متقابل، گروه موفقیت توفیق فردی از طریق رقابت مبتنی بر معیارهای اجتماعی موفق، توانا و جاه طلب، ذی نفوذ کنش متقابل، گروه لذتطلبی احساس رضایت، کامروا شدن از زندگی رضایت و لذت بردن از زندگی ارگانیستی برانگیختگی هیجان، نوخواهی، چالش در زندگی شهامت داشتن یک زندگی متنوع و هیجان انگیز ارگانیستی استقلال تفکر و انتخاب عمل مستقل، خلق کردن، کشف کردن خلاقیت، آزادی، مستقل، کنجگاو، انتخاب اهداف خود ارگانیستی جهانگرایی فهم، قدردانی، تحمل، حمایت از رفاه همه افراد و طبیعت وسعت نظر، (روشنفکر) فهم و دانش، عدالت اجتماعی، برابری، جهانی در صلح، جهانی از زیبایی، اتحاد با طبیعت، حفظ محیط ارگانیستی خیرخواهی حفظ و تقویت رفاه افرادی که فرد در تماس شخصی مستقیم با آتهاست مفید، درستکار، بخشنده، وفادار، مسئول ارگانیستی سنت احترام، تعهد، پذیرش آداب و رسوم و ایده هایی که فرهنگ یا مذهب سنتی ارائه می دهد."