چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی با میزان مشارکت اجتماعی زنان شاغل در آموزش و پرورش شهر میاندوآب بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دبیران زن شاغل در آموزش و پرورش شهر میاندوآب تشکیل میدهند که تعداد آنها 1500 نفر میباشد با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و به تناسب جمعیت شاغل آنها را درسه مقطع ابتدایی، راهنمایی ومتوسطه طبقهبندی کرده و با استفاده از تکنیک پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات لازم گردآوری شد. سپس با استفاده از نرم افزارspss تنظیم و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند و براساس اطلاعات به دست آمده درمجموع میزان مشارکت اجتماعی دبیران زن در حد بالایی بوده و میزان سرمایه فرهنگی آنان در حد متوسط میباشد که سهم دو بعد تجسم یافته و عینیت یافته درحد متوسط و سرمایه فرهنگی نهادی کمتر ازحد متوسط است، درنتیجه بین دو متغیر میزان مشارکت اجتماعی و میزان سرمایه فرهنگی همبستگی مستقیم معنیداری وجود دارد.
The main objective of this study was to investigate the relation between cultural capital and social participation of Female teachers in Miandoab city. The statistical population included 1500 female teachers. Using a stratified random sampling method, they were classified to primary, guidance and high school proportionally. By using the researcher-made questionnaire technique, required data were collected. By using computer soft wares (SPSS) the data was set out and analyzed and the results are as follows:
According to data the social participation was high and the amount of cultural capital is average also, the contribution of both embodied and objectified aspects is average but the institutional cultural capital is below average. Thus, there is a straight and meaningful relationship between both social participation and cultural capital variables.
خلاصه ماشینی:
"جدول شمار (3): توزیع پراکندگی میزان متغیرهای ملاک و پیشبین متغیر تعداد میانگین انحراف استاندارد واریانس ضریب کجی حداقل حداکثر مشارکت اجتماعی 306 12/63 47/13 44/181 605/0- 20 100 سرمایه فرهنگی 306 80/48 11/17 89/292 183/0 33/13 67/98 سرمایه فرهنگی تجسم یافته 306 99/50 71/17 64/313 355/0 14 100 سرمایه فرهنگی عینیت یافته 306 51 25/22 06/495 061/0 10 100 یافتههای استنباطی فرضیه اصلی: بین میزان سرمایه فرهنگی و میزان مشارکت اجتماعی زنان شاغل در اداره آموزش پرورش شهر میاندوآب رابطه وجود دارد.
با توجه به این که میزان مشارکت اجتماعی و میزان سرمایه فرهنگی تجسم یافته هر دو درمقیاس فاصلهای سنجیده شدهاند، بنابراین برای سنجش رابطه بین آنها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
جدول شماره (8): ضرایب متغیرهای پیش بین باقیمانده در شکل رگرسیونی به روش گام به گام سطح معنیداری t ضرایب استانداردشده ضرایب خام ترتیب ورود متغیرهای پیشبین در شکل Beta Std. Error B 000/0 53/20 268/2 56/46 مقدار ثابت 000/0 158/5 313/0 046/0 238/0 سرمایه فرهنگی تجسم یافته 019/0 354/2 143/0 037/0 087/0 سرمایه فرهنگی عینیت یافته بحث و نتایج مشارکت اجتماعی را میتوان فرآیند سازمانیافتهای دانستکه افراد جامعه به صورت آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن هدفهای معین و مشخص، که منجر به سهیم شدن در منابع قدرت میگردد، تعریف کرد."