چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش سازمانی و ی ادگیری سازمانی در بین
کارکنان و اعضای هیات علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقاء
یادگیری سازم انی انجام گردید . طرح تحقیق از نوع همبستگی و جامعه پژوهش در برگیرنده
کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه یک بوده که از میان آن
حجم نمونه بر اساس فرمول کر جسی و مورگان برای کارکنان و اعضای هیات علمی به روش
نمونه گیری طبقه ای نسبتی به ترتیب 156 و 169 نفر انتخاب و پرسشنامه یادگیری سازمانی
دیان نیفه ( 2001 ) و هوش سازمانی آلبرخت ( 2003 ) اجرا گردید . جهت انجام تحلیل های
آماری از روش های رگرسیون دومتغییره و رگرسیون گام به گام و رگرسیون چندگانه به روش
(اینتر) و تحلیل مسیراستفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد هوش سازمانی (چشم انداز
استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد ، کاربرد دانش و فشار عملکرد )
در هر دو گروه آزمودنی با یا دگیری سازم انی رابطه مثبت و معناداری دارند . متغیرهای
سرنوشت مشترک ، میل به تغییر و روحیه به ترتیب در هر دو گروه درصد بیشتری از واریانس
متغیر یا دگیری سازمانی را تبیین کرده اند . نتایج مدل پیش بینی یادگیری سازمانی از طریق
مولفه های هوش سازمانی نیز نشان داد که م یزان واریانس تبیین شده یادگیری ساز مانی توسط
0 است. همچنین / متغیرهای سرنوشت مشترک، روحیه ، کاربرد دانش و فشار عملکرد برابر 83
میزان واریانس تبیین شده سرنوشت م شترک توسط متغیرهایی مانند روحیه ، کاربرد دانش و
0 ا و میزان واریانس تبیین شده روح یه توسط متغیرهایی مانند کاربرد / فشار عملکرد برابر 61
0 است . در نهایت میزان واریانس تبیین شده کاربرد دانش / دانش و فشار عملکرد برابر 50
0 بدست امد. / توسط متغیر فشار عملکرد برابر 6
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (5): رگرسیون گام به گام مربوط به سهم هر یک از ابعاد هوش سازمانی و ویژگی جمعیت شناختی هیات علمی در یادگیری سازمانی متغیر ها R R2 تعدیل R2 خطای استاندارد برآورد F سطح معنی داری 1- سرنوشت مشترک 836/0 700/0 698/0 60353/8 845/388 000/0 2- میل به تغییر 871/0 758/0 755/0 74517/7 938/259 000/0 3- روحیه 892/0 795/0 791/0 15267/7 071/213 000/0 4- سن 901/0 811/0 807/0 87790/6 438/176 000/0 5- کاربرد دانش 919/0 844/0 839/0 27793/6 188/176 000/0 6- وضعیت تاهل 923/0 853/0 847/0 11783/6 215/156 000/0 7- اتحاد 927/0 859/0 852/0 01164/6 638/139 000/0 8- وضعیت استخدام 929/0 862/0 855/0 95359/5 097/125 000/0 9- تحصیلات 931/0 866/0 858/0 88731/5 229/114 000/0 همانطور که در جدول فوق مشاهده می کنیم در گام اول متغیر سرنوشت مشترک بدلیل دارا بودن بالاترین ضریب همبستگی صفر مرتبه با متغیر وابسته وارد معامله رگرسیون شده و 700/0 از واریانس متغیر یادگیری سازمانی را تبیین کرده است که با توجه به F مشاهده شده 845/388 این میزان واریانس تبیین شده و در نتیجه مدل رگرسیون در گام اول در سطح 000/0 معنی دار است ."