چکیده:
بازارهای جهانی، دروازه های خود را به روی جریان آزاد کالاها و خدمات، سرمایه گذاری و دیگر فعالیت های اقتصادی گشوده اند و موانعی که در گذشته بر سر راه تجارت در سطح جهانی موجود بوده برداشته شده و گسترش وسایل ارتباطی تاثیر عامل زمان و مسافت را در مبادلات تجاری کاهش داده است. تحولات گسترده در حوزه های مختلف ماهیت فعالیت اقتصادی را به نحو چشمگیری تغییر داده و بازار در شرایطی است که کاملا مستعد انجام هرگونه فعالیت تجاری بوده است. با این حال بهره برداری از این فضای آماده برای تجارت بین المللی نیازمند توسعه توانمندی های صادرکنندگان است.
یکی از مهم ترین اقدامات در این زمینه سنجش میزان آمادگی شرکتها برای ورود موثر به بازار های جهانی است و برای این مهم مدلهای گوناگونی توسعه داده شده است . یکی از این مدلها الگوی موسوم به Export Readiness Assesment است که کاربرد فراوانی در انجام پژوهش های مربوط به این حوزه و موارد اجرایی دارد و اغلب به تشخیص ضرورت یا عدم ضرورت اتخاذ شراکتهای راهبردی منجر می شود که نقش مهمی در تجارت در عرصه بین الملل دارد.
در این مقاله ابتدا راهبردهای مشارکت و مدل های مختلف آن بررسی می شود و سپس نتایج یک تحقیق میدانی در خصوص آزمون سنجش وضعیت توانمندی های صادرکنندگان کشوربا مدل ERA ارایه خواهد شد.
The world markets have opened their gates to the free exchange of goods and services، investments، and other economic activities. The hurdles which used to be in the way of international trade have now been eliminated، and the development of communication media has diminished the barriers of time and distance in the commercial transactions. The extensive changes in different areas have altered the nature of economic endeavors dramatically، and the current situation of the market allows all kinds of commercial activities. However، taking advantage of this situation for global trade requires developing the exporters' capabilities.
One of the most important steps in this regard is measuring the rate of the exporting Firms' readiness to effectively enter the world markets، and different models have been devised for this purpose. One of them is "Export Readiness Assessment”، which has immense application in carrying out the researches relating to this field and often leads to determining the necessity or lack of necessity of adopting strategic alliances، which have an important role in the global trade.
In this paper، initially the alliances strategies and their various models will be studied. Then، the results of a field research concerning the assessment of the exporting firms' capabilities will be presented based on the ERA model.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3- میانگین امتیاز شاخص به روز بودن سیستمهای پایه صادرکنندگان ردیف عنوان سیستم های اطلاعاتی امتیاز* 1 سیستم های مدیریت منابع انسانی 4/2 2 سیستم امور مالی 6/7 3 سیستم کنترل کیفیت 8/4 4 سیستم تعمیر و نگهداری 8/3 5 سیستم برنامه ریزی و کنترل تولید 4 6 سیستم تدارکات 8/3 7 سیستم برنامه ریزی و کنترل موجودی ها 4 8 سیستم بازاریابی و فروش 0 9 سیستم حسابرسی مدیریت 2/1 10 سیستم برنامه ریزی استراتژیک 0 11 سیستم مهندسی و توسعه تکنولوژی 0 12 سیستم تحقیق و توسعه 0 13 سیستم طرح و توسعه 3 جمع 66/2 *حداکثر امتیاز= 10 همانگونه که جدول نشان میدهد در بین سیستمها، سیستم امور مالی واحدهای مطالعه شده تقریبا از مکانیزمها و روشهای به روز استفاده میشود و پس از آن سیستم کنترل کیفیت تقریبا در 50% از موارد به روز میباشند.
جدول 4- میانگین امتیاز شاخصهای جامعیت سیستمهای پایه صادرکنندگان ردیف شرح شاخصهای جامعیت میانگین امتیاز 1 راهاندازی و استفاده از تجهیزات و ماشین آلات موجود 6/6 2 روش تولید محصولات فعلی 6/7 3 چگونگی کنترل عملیات تولید 2/7 4 طراحی محصولات فعلی 6/5 5 نگهداری و تعمیر تجهیزات، ماشین آلات 8/6 6 کنترل کیفیت محصولات فعلی 2/7 7 بازسازی و نوسازی تجهیزات و ماشین آلات 8/6 8 فعالیتهای تحقیق و توسعه (R&D) در واحدهای مشابه در سطح دنیا 2 9 تکنولوژیهای جدید در ارتباط با روشهای تولید نوین مرتبط با فعالیت 6/1 10 مواد اولیه مورد استفاده در تولید محصولات 8/3 11 تکنولوژیهای جدید در مورد سایر مسائل مربوط به خدمات مهندسی 1 کل 11/5 بر اساس این جدول مشاهده میشود که بیشترین امتیاز (6/7) به شاخص جامعیت در مورد روش تولید محصولات فعلی و پس از آن با امتیاز مساوی (2/7) به چگونگی کنترل عملیات تولید و کنترل کیفیت محصولات فعلی اختصاص دارد."