چکیده:
هدف این تحقیق ارزیابی عملکرد مدیریت آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب بر مبنای (EFQM) (الگوی تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا) در سال 1389 میباشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده و حجم نمونه مورد مطالعه 28 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. آزمون آماری tتک نمونهای میباشد ابزار تحقیق پرسشنامه پیشرفته است که مطابق استاندارد مدل (EFQM) تنظیم شده است و شامل 9 معیار و 32 زیر معیار میباشد و هر زیر معیار دارای نکات راهنما و مصادیق عینی است که براساس ویژگیهای آموزش و پرورش تنظیم شده و سوالات زیر معیارها به وسیله منطق رادار درمجموع 264 سوال جزئی را شامل میشود و پس از یک دوره دو روزه توجیه کارکنان در اختیار آزمودنیها قرار گرفت. ارزیابی عملکرد مدیریت به شیوه خود ارزیابی توسط خود کارکنان انجام پذیرفت. برای روایی پرسشنامه از نظر اساتید و متخصصان استفاده شده است و برای پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرنباخ استفاده گردید که مقدار آن 95/ بدست آمد. در این پژوهش دو سوال مطرح شده بود که امتیاز عملکرد مدیریت آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب بر مبنای مدل تعالی سازمانی (EFQM) از1000 امتیاز مدل برابر با 59/ 506 بدست آمد و امتیاز مدیریت در معیار توانمندسازها 83/ 49 درصد و معیار نتایج 48/ 51 درصد بدست آمد. براساس نتایج تحقیق، پیشنهادها و توصیههای لازم برای ارتقاء عملکرد مدیریت آموزش و پرورش ارائه شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد عملکرد مدیریت آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب بر مبنای مدل تعالی سازمانی (EFQM) درمعیار نتایج بهتر از معیار توانمندسازها میباشد.
The present study aimed at assessing the performance of education management in the city of Miandoab based on EFQM in 2011. The research method was descriptive survey. The sample size was selected through simple random sampling included 28 people. To test the hypotheses the t-statistic was used. The main instrument utilized for data collection was a standard questionnaire which has been organized based on (EFQM) model. Each of the sub-criteria included objective examples and guided points, arranged based on the characteristics of education. The sub-criteria posed 264 questions based on RADAR logic. Having participated in a 2-day orientation course, the subjects were given the questions. The performance of the management was assessed through self assessment by the employees. To test the validity of the questions some experts were consulted, and to determine the reliability of the questions Cronbach's alpha was used which was α=0.95. The study consisted of 2 questions. Miandoab's Education Administration gained 506.59 out of 1000 for its performance based on the EFQM. The performance of the administration in empowerment criteria gained 49.83 percent and results criteria 51.48. Accoring to the findings of the study it was suggested to enhance the performance of the organization. The results showed that, the performance of the administration management in Miandoab city based on EFQM model in results criteria was better than empowerment criteria.
خلاصه ماشینی:
"با بررسی نتایج سایر تحقیقات، امتیاز مدیریت آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب در بخش توانمندسازها از مراکز علمی- کاربردی استان مرکزی با 42/82 درصد امتیاز (نوه ابراهیم و حمصی، 1389)، بالاترین امتیاز کسب شده توسط متقاضیان جایزه کیفیت در سال1386 برابر با 4/60 درصد امتیاز (رنجبری، 1386) و برنامه فعالیتهای تربیت بدنی برای افراد مسن با 27/52 درصد امتیاز (مارکز و همکاران، 2011) پایینتر و از مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی با 68/33 درصد امتیاز (عابد سعیدی و همکاران، 1389) وکتابخانههای دانشگاه شهید چمران با 94/34 درصد امتیاز (آخشیک، 1386) بالاتر نشان میدهد.
نظر به اینکه نتایج بر اثر اجرای توانمندسازها بدست میآیند مدیریت با تعیین مأموریت و چشم انداز مناسب و تعهد در قبال اجرای آنها، تدوین خط مشی و راهبردهای مدیریت بر اساس نیازها و انتظارات حال و آینده مراجعان، جذب کارکنان مناسب، توسعه مهارتهای آنها، مشارکت و بکارگیری توانمندیهای آنها، توسعه روابط و همکاری کلیدیاش با سایر سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی و همچنین منابع داخلیاش مثل منابع مالی، اطلاعاتی، داراییهای مادی، تکنولوژیهای نو و دانش، شناسایی شاخصهای اثربخشی فرایندها، پایش و بهبود مستمر آنها که در برگیرنده فعالیتهایی همچون نوآوری، محصولات کلیدی و ارایه خدمات بهتر، توسعه روابط با تأمین کننده و مشتری و سایر ذینفعان سازمان و فعالیتهای پشتیبانی در جهت بهبود کیفیت عملکرد مدیریت گامهای اساسی بردارد."