چکیده:
هدف این پژوهش تبیین رابطه مهارتهای مدیریتی مدیران با جو سازمانی مدارس و رضایت شغلی معلمان از دیدگاه معلمان میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه استان هرمزگان هستند که در سال91–1390 مورد بررسی قرار گرفتهاند و تعدادشان برابر با 8143 (4030 نفر مرد و 4113 نفر زن) نفر میباشد. جهت انتخاب نمونه با توجه به جدول مورگان 368 (184 نفر مرد و 184 نفر زن) نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مهارتهای مدیریتی، رضایت شغلی و جو سازمانی میباشد که جهت تعیین پایایی کلیه ابزارهای پژوهش از ضریب آلفای کرانباخ استفاده گردید. جهت بررسی سوالات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی دو نمونه مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی توکی و ضریب رگرسیون استفاده گردید. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، نتایج نشان داد:
بین مهارتهای مدیریتی با جو سازمانی و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد و ابعاد مهارتهای مدیریتی قادر به پیشبینی جو سازمانی و رضایت شغلی میباشند. بین دیدگاه معلمان زن و مرد در رابطه با جو سازمانی تفاوت معنادار آماری وجود ندارد. دیدگاه معلمان زن و مرد در رابطه با مهارتهای کلی و نیز مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی با رضایت شغلی متفاوت است. بین دیدگاه معلمان با سوابق خدمتی مختلف از لحاظ مهارتهای فنی، انسانی و مهارتهای کلی مدیریتی با جو سازمانی و رضایت شغلی تفاوت معنادار آماری وجود دارد.
The aim of this research was to explain the relationship between managers` managerial skills with organizational climate schools of and teachers` job satisfaction from teachers` viewpoints. The research method was descriptive correlation. Statistical population was all the employed teachers of secondary schools in Hormozgan province in academic year of 2011-2012, which include 8143 persons. Using Morgan's table the sample size was 368 people. For gathering the data three questionnaires were used namely one researcher made and two standardized ones. Managers` skills questionnaire, organizational climate questionnaire and job satisfaction questionnaire. To analysis the data Pearson coefficient correlation, independent sample t-test, one-way ANOVA, Tukey test and Regressions coefficient were conducted. Findings Showed that there was significant difference between managerial skills with organizational climate and Job satisfaction, managerial skills dimension was able to forecast organizational climate and Job satisfaction. No significant relationship was found between teachers regarding the sex. There was significant relationship between the three kind of skills (technical, human and conceptual). On the whole with Organizational Climate and Job satisfaction regarding the sexes, no significant relationship was found between variables.
خلاصه ماشینی:
"حسینی نیا (1385) در پژوهشی با عنوان بررسی میزان برخورداری مدیران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از مهارتهای سهگانه مدیریتی نشان داد که به منظور افزایش مهارتهای انسانی و Charles Hulin Milton Blood Hochman ادراکی مدیران باید نسبت به پرورش مهارتهای لازم در زمینه توانایی برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی، بهرهگیری از مدیریت مشارکتی، توجه به رضایت شغلی، تقویت روحیه گروهی، استفاده صحیح از روشهای مقابله با تعارض سازمانی، حل مسائل و مشکلات اداری و انسانی، تقویت تفکر سیستمی و جامعنگری، توانایی ایجاد هماهنگی میان اهداف فردی و سازمانی، شناخت قابلیتها و توانمندیهای کارکنان و توانایی تحلیل موقعیتها و ارزیابی عملکرد سازمان با ارائه راهکارهای مناسب برای رفع کاستیها اقدام نمود.
سؤال سوم: آیا بین مهارتهای مدیریتی (فنی، انسانی و ادراکی) و رضایت شغلی معلمان رابطه معنیداری وجود دارد؟ جهت بررسی و تحلیل دومین سؤال پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد، که نتایج حاصل از این آزمون در جدول (2) ارائه شده است.
نتایج آزمونی تی مستقل جهت مقایسه دیدگاه معلمان زن و مرد از لحاظ متغیرهای پژوهش متغیر جنسیت میانگین انحراف معیار آماره آزمون p- مقدار وضعیت معنی داری مهارتهای فنی مرد 91/2 53/0 15/4 001/0 معنی دار است زن 34/3 59/0 مهارتهای انسانی مرد 85/2 45/0 4/5 001/0 معنی دار است زن 31/3 42/0 مهارتهای ادراکی مرد 79/2 45/0 31/4 001/0 معنی دار است زن 18/3 54/0 مهارتهای کلی مرد 86/2 43/0 06/5 001/0 معنی دار است زن 29/3 47/0 رضایت شغلی مرد 54/2 45/0 42/2 03/0 معنی دار است زن 77/2 59/0 جو سازمانی مرد 33/2 67/0 40/0 58/0 معنی دار نیست زن 38/2 58/0 مقادیر مربوط به آماره t و سطح معنیداری این آماره در جدول فوق نشان میدهد که دیدگاه معلمان زن و مرد در رابطه با مهارتهای فنی، انسانی، ادراکی، مهارتهای مدیریتی (کلی) و رضایت شغلی تفاوت معنیدار دارد (01/0 p < ) و این تفاوت در جهتی است که میانگین نمرات دیدگاه معلمان زن در کلیه موارد بیشتر از میانگین نمرات دیدگاه معلمان مرد میباشد."