چکیده:
اضطراب شایع ترین اختلال روانی موجود و عامل مهمی در بروز ناسازگاریهای اجتماعی و اختلال سلامت روانی میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی شیوع اضطراب آشکار و برخی عوامل موثر بر آن در دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر مشهد بود. در این مطالعه مقطعی[1] از نوع توصیفی – تحلیلی 570 نفر از دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه مشهد در سال 1389 مورد مطالعه قرار گرفتند. روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای بود. جهت جمع آوری دادهها در این مطالعه از دو پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه اول پرسشنامه جمعیت شناختی مرتبط با خصوصیات دموگرافیک و وضعیت اقتصادی اجتماعی و برخی متغیرهای مرتبط با جامعه مورد پژوهش و پرسشنامه دوم پرسشنامه اضطراب آشکار اسپیلبرگر بود. پس از جمع آوری دادهها با نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که در جمعیت مورد مطالعه 135 نفر (8/22%) اضطراب آشکار داشتند. اضطراب آشکارارتباط معنی داری از نظر آماری با ارتباط مادر با دانشآموز، شغل مادر، تحصیلات مادر، ارتباط پدر با دانش آموز، پایه تحصیلی، شغل پدر، تحصیلات پدر، ارتباط سایر فرزندان با دانش آموز نشان داد (05/0p<). با توجه به نتایج پیشنهاد میشود ضمن توجه مسئوولین بهداشت روان به جمعیتهای مشابه جهت ارتقای کیفیت سلامت روان، مطالعاتی گستردهتر در جمعیتهای عمومی انجام شود.
Anxiety is the most common mental disorder and an important factor in the incidence of social conflict and mental health disorder. The aim of this study was to survey some factors affecting the prevalence of clear anxiety in Mashhad female high-school students. This study was a cross sectional study (descriptive-survey). Using Cochran's formual 570 students was chosen as the sample size. To gather the data, two questionnaires were used. The first questionnaire (checklist) was related to some variables related to socioeconomic and demographic characteristics and the second questionnaire was Spiel Berger anxiety questionnaire. The collected data were analyzed through SPSS software version16. The sampling method was multi-stage random sampling. The result showed that there was a significant relationship between the clear anxiety with mother's relationshio with the student, mother's job, mother's educational grade with, (P=0.022), father's educational grade, father's job, father educational grade, and relationship of other children with student. Considering the obtained research results the researcher suggests authorities according to the mental health in similar populations to improve the quality of mental health, more extensive studies should be conducted in the general population.
خلاصه ماشینی:
"همچنین به منظور بررسی تفاوت بین دانش آموزان (مادر شاغل و مادر خانه دار) از لحاظ میزان اضطراب آشکار از آزمون t مستقل استفاده شد و نتایج حاکی از آن بود که بین دو گروه مذکور از لحاظ میزان اضطراب آشکار تفاوت معنادار آماری(001/0p<) وجود دارد.
همچنین به منظور بررسی تفاوت بین دانش آموزان بر اساس ارتباط پدر با دانش آموز از لحاظ میزان اضطراب آشکار از آزمون آنوا استفاده شد و نتایج حاکی از آن بود که بین 5 گروه مذکور از لحاظ میزان اضطراب آشکار تفاوت معنادار آماری (001/0p<) وجود دارد.
همچنین به منظور بررسی تفاوت بین دانش آموزان بر اساس ارتباط با سایر فرزندان از لحاظ میزان اضطراب آشکار از آزمون آنوا استفاده شد و نتایج حاکی از آن بود که بین 6 گروه مذکور از لحاظ میزان اضطراب آشکار تفاوت معنادار آماری (006/0= p) وجود دارد.
68 337 جمع به منظور بررسی تفاوت بین دانش آموزان بر اساس نسبت فرد فوت شده با دانش آموز از لحاظ میزان اضطراب آشکار از آزمون آنوا استفاده شد نتایج حاکی از آن بود که بین 5 گروه مذکور از لحاظ میزان اضطراب آشکار تفاوت معنادار آماری (902/0=p) وجود ندارد.
همچنین به منظور بررسی تفاوت بین دانش آموزان بر اساس ارتباط با مادر از لحاظ میزان اضطراب آشکار از آزمون آنوا استفاده شد و نتایج حاکی از آن بود که بین 5 گروه مذکور از لحاظ میزان اضطراب آشکار تفاوت معنادار آماری (001/0p<) وجود دارد."