چکیده:
در محیط تجاری سریعا در حال تغییر امروز، نیاز به اطلاعات تجاری سودمند برای سازمانها نه تنها به منظور کسب موفقیت بلکه برای بقاء حیاتی می باشد. با توجه به ناتوانایی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در برآورده کردن انتظارات تصمیم گیرندگان سازمانی در عرصه رقابت در سالهای اخیر، فن آوریهای هنر گونه ای نظیر هوش تجاری به یکی از مفاهیم مهم در مدیریت سیستمهای اطلاعاتی تبدیل شده و با فرهنگ سازمانهای پیشرو عجین شده است و در خط مقدم فناوری اطلاعات برای پشتیبانی تصمیم گیری مدیریت قرار دارد. در این مقاله سعی شده است تا با شناسایی و معرفی مهمترین فاکتورها و عوامل مؤثر در عملکرد یک سیستم هوش تجاری، یک مدل ارزیابی عملکرد هوش تجاری (در قالب یک مطالعه موردی در یک سازمان تولید کننده نرم افزار) ارایه گردد و با توجه به عدم استقلال و وجود وابستگی بین عاملهای مؤثر، از روش فرآیند تحلیل شبکه فازی برای شناسایی وابستگی های ممکن بین عوامل و اندازه گیری آنها برای توسعه مدل ارزیابی استفاده شده و در ادامه، نتایج حاصله با روشهای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و فرآیند تحلیل شبکه غیر فازی مقایسه شده است.
خلاصه ماشینی:
"تحقیق در قالب چهار بخش طرحریزی شده است، در ابتدا به بررسی نظرات و تجارب متخصصان و اندیشمندان حوزه سیستمهای اطلاعاتی پرداخته و عوامل بحرانی موفقیت سیستم BIشناسایی شده، سپس بر اساس جلسات بحث گروهی و تبادل نظر با اساتید، متخصصان و خبرگان جامعه آماری مورد مطالعه، معیارها و زیر معیارهای مدل تعیین گردید و در نهایت بر اساس پرسشنامه مقایسات زوجی هوانگ، اولویت هر یک از این فاکتورها بر مبنای فرایند تحلیل شبکه فازی (FANP) تعیین گردید، و در پایان اولویت بندی نتایج حاصل با روشهای (ANP) و (FAHP) انجام و نتایج حاصله با روش (FANP) مقایسه گردید.
به دلیل ماهیت چند بعدی ارزیابی عملکرد، از تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی فازی برای اولویت بندی فاکتورهای مدل ارزیابی عملکرد بر اساس نظر خبرگان شرکت آرین سیستم پرداز، شرکت ارائه دهنده خدمات آموزش، مشاوره و فروش نرم افزار های مرتبط با هوش تجاری در ایران به عنوان خبره استفاده شده است ."