چکیده:
حمله ی سایبری، مصداق سلاح جدیدی است که می تواند روش هدایت جنگ مدرن توسط بازیگران دولتی و غیر دولتی را دگرگون سازد. سرشت بی مانند این تهدید و توانمندی مرتکبان جنگ های سایبری در آسیب رساندن، کشتار و تخریب فیزیکی از طریق فضای سایبر، تعاریف سنتی توسل به زور را متحول ساخته است. در این نوشتار، حملات سایبری بازیگران غیر دولتی صرفا به منظور احراز انتساب آن ها به یک دولت بررسی می شود. پرسش اصلی این است که آیا یک حمله ی سایبری، اقدامی مادون آستانه ی توسل به زور، در حد توسل به زور و یا توسل به زوری معادل یک حمله ی مسلحانه است؟ پژوهش حاضر نتیجه می گیرد که حمله ی سایبری را می توان وفق ماده ی 2 (4) منشور ملل متحد، توسل به زور مسلحانه توصیف نمود. از سوی دیگر، حمله ی سایبری گسترده به زیر ساخت های اساسی که خسارات مادی یا تلفات انسانی قابل قیاس با حمله ی مسلحانه با سلاح های متعارف را در پی داشته باشد، حق توسل به دفاع مشروع را به دولت قربانی اعطاء می نماید. هم چنین، در واکنش به حمله ی سایبری که در حد حمله ی مسلحانه نباشد، اما حمله ی مسلحانه ی قریب الوقوعی را با تسلیحات متعارف تدارک ببیند، می توان به دفاع مشروع متوسل گردید.
خلاصه ماشینی:
وضعیت های توصیف شــده در اعلامیه ی سال ١٩٨١ میلادی ١ مجمع عمومی ســازمان ملل متحد در خصوص عدم مداخله ، حمله ی ســایبری را تحت پوشش قرار می دهــد (١٩٨١ December ٩ of ٣٦١٠٣/A/RES)؛ اما احراز این که آیا حملات ســایبری برابر با توســل به زور در روابط بین المللی است ، ساده نیست .
دیوان بین المللی دادگستری به نحو ضمنی پذیرفته است که استفاده از تسلیحات غیرجنبشی می تواند موجب نقض ماده ی ٢ (٤) منشــور ملل متحد گردد؛ زیرا دیوان در قضیه ی نیکاراگوئه ، تســلیح و آموزش کنتراها توسط ایالات متحده آمریکا را به عنوان تهدید یا توسل به زور علیه نیکاراگوئه توصیف نمود (٢٢٨ :Para ,١٩٨٦ ,Nicaragua case)؛ «براونلی » از جنگ شیمیایی و بیولوژیــک نام می برد؛ زیرا از عناصر بیولوژیک (میکروبی ) و شــیمیایی می توان در جهت نابود کردن حیات و اموال بهره برد (٣٦٢ :١٩٦٣ ,Brownlie).
باید توجه داشت که چنانچه توسل به زور در فضای سایبر تحت شمول ماده ی ٢ (٤) منشــور ملل متحد قرار گیرد و اقدام به آن بر اســاس مقرره ی مذکور و در نتیجه ی ماده ی ٥٠ (١) طرح مســؤولیت بین المللی دولت ممنوع باشــد، کشور قربانی حمله ی ســایبری نمی تواند واکنش نشــان دهد؛ مگر آن که حمله ی سایبری شدید بوده و آثار گسترده ای داشته باشد؛ در این صورت به استناد ماده ی ٥١ منشور ملل متحد، کشــور مذکور محق به واکنش می باشــد.
Cyber Security Strategy of the United Kingdom توانمندی های نظامی و غیرنظامی برای اقدام به دفاع علیه حمله ی ســایبری ، تأکید می نماید (www.