چکیده:
هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر یک دوره برنامه تمرینی یوگا بر کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیش فعالی است.
روش: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد که بر روی 26 کودک دارای اختلال کاستی توجه و بیش فعالی، انجام شد. آزمودنی ها به طور تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. از پرسشنامه کانرز (فرم کوتاه والد و معلم) جهت تشخیص اختلال کاستی توجه و بیش فعالی، از مقیاس هوش کودکان وکسلر (بازنگری شده) برای تعیین ضریب هوشی و از دستگاه سنجش کارکردهای شناختی - حرکتی برای سنجش کارکردهای اجرایی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس بین گروهی با اندازه های مکرر صورت گرفت.
یافته ها: نتایج تحقیق، تفاوت معنی داری را در کارکردهای اجرایی بین دو گروه تجربی و کنترل نشان داد.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که 12 هفته تمرین یوگا، اثر معنی داری بر کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ، گوش به زنگی، کنترل تکانشی و تغییر موقعیت) داشته است بنابراین، به نظر می رسد که برنامه تمرینی یوگا بتواند جهت کمک به بهبود اختلالات اجرایی در کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیش فعالی به کار گرفته شود.
Objectives: The purpose of the present study was to investigate the effect of Yoga training on executive functions in children with attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD).
Method: A quasi-experimental study was conducted on 26 children with ADHD. The participants، were randomly assigned to experimental and control groups. Conner’s Questionnaire (short form of parents and teacher)، Wechsler Revised Intelligence Test، and a Cognitive-motor functions apparatus were used to collect the data on diagnosing the disorder، children’s IQ، and executive-motor functions، respectively. An Independent t-test and between groups ANOVA with repeated measures were used to analyze the collected data.
Results: A significant difference was found between the experimental and control groups in executive functions.
Conclusion: The results showed that 12 weeks of yoga training had a significant effect on executive functions (response inhibition، vigilance، impulsivity and set-shifting). Therefore، it can be concluded that Yoga can be an efficient training method to help improving executive functions in individuals with ADHD.