چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر بازداری رفتاری و تکانشگری دانش آموزان دارای اختلال کاستی توجه و بیش فعالی انجام گرفته است.
روش: بدین منظور تعداد 20 نفر از دانش آموزان دارای اختلال کاستی توجه و بیش فعالی دوره ابتدایی با روش نمونه گیری هدفمند از کلینیک آتیه شهر تهران انتخاب شدند. همه آزمودنی ها قبل و پس از مداخله درمانی با آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری رایانه ای (سندفورد و ترنر، 2004) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانش آموزان در طی ده هفته و هر هفته سه جلسه (30 جلسه) درمان نوروفیدبک را دریافت کردند.
یافته ها: درمان نوروفیدبک بر بازداری رفتاری و تکانشگری دانش آموزان دارای اختلال کاستی توجه و بیش فعالی اثرگذار بود و تفاوت معناداری در مرحله پیش آزمون و پس آزمون دیده شد. به این صورت که میانگین نمره کلی بازداری رفتاری، بازداری رفتاری دیداری و بازداری رفتاری شنیداری در مرحله پس آزمون بالاتر از مرحله پیش آزمون شد. همچنین میانگین نمره تکانشگری در مرحله پس آزمون پایین تر از مرحله پیش آزمون بدست آمد.
نتیجه گیری: درمان نوروفیدبک باعث می شود که کودک بر رفتار های خود، کنترل و بازداری داشته باشد. تکنیک های نوروفیدبک می تواند به این دانش آموزان در کنترل بیشتر رفتارهای شان در محیط کمک بسزایی کند.
Objective: The purpose of this study was to investigate the efficacy of neurofeedback treatment on behavioral inhibition and impulsivity in students with attention deficit/hyperactivity disorder ADHD.
Method: Participants consisted of 20 students with ADHD volunteered to participate in this study.
Integrated visual and auditory Continuous Performance Test (2004)was administered as the pre-test and post-test for the students with ADHD. The students received 30 sessions of training for neurofeedback.
Results: The results of depended t-test showed significant differences between pre-test and post-test scores in the area of behavioral inhibition. This means that auditory behavioral inhibition and visual behavioral inhibition were improved by neurofeedback. In addition، results showed a significant difference between pre-test and post-test score in impulsivity. This means that impulsivity decreased after neurofeedback treatment.
Conclusion: This study confirmed that neurofeedback treatment has a positive effect on behavioral inhibition and impulsivity. Therefore،neurofeedback techniques could be used to help children with ADHD.