Skip to main content
فهرست مقالات

روش اجتهادی فقها

مصاحبه شونده:

(54 صفحه - از 213 تا 266)

خلاصه ماشینی:

"نقدونظر: در اینجا دو سؤال مطرح است: در قسمت اول جواب شما این سؤال مطرح است که اگر مرحوم نجاشی و یا شیخ آن شهادات را بیان کرده بودند، یعنی سلسله شهود را بیان کرده بودند یا در بین کتابها و اصول این شهادتها مطرح شده بود، خوب بود اولا نه اینها بیان کرده‌اند و نه ما در بین کتب اصول و جوامع یک چنین شهادت‌هایی را پیدا می‌کنیم برفرض بگوییم اینها عادل بوده و اهل خبره هستند و بنای عقلا هم بر این بوده است که خبر ثقه حجت است اینها به حتم به گونه‌ای وثاقت را بدست می‌آوردند و ما نمی‌دانیم اینگونه بدست‌اوردنشان عن حس بوده است‌یا بر اساس حدسی بوده است که خودشان نموده‌اند. مثلا ابن قولویه در اول کامل الزیارات شهادت می‌دهد بر اینکه راویانی که من از آنها روایت نقل می‌کنم همه از مشایخ و بزرگواران چنین و چنان است و آنها را توثیق می‌کند و بعد در این مساله سوال بود که ایا علاوه بر مشایخ بلاواسطه ابن قولویه مع‌الواسطه را هم شامل می‌شود یا نه؟ بین اقایان این اختلاف بود مثلا خود مرحوم آیت الله العظمی خویی در ابتداء شاید حدود سی سال بر این نظر بودند که شهادت ابن قولویه در اول کامل الزیارات شامل همه مشایخ می‌شود (بلاواسطه و باواسطه). یکی از جوابهای ایشان همین است که احادیث تقصیر در کتاب الصلاة در ابواب مختلف صلاة مسافر، نقل شده است که در حدود دویست و پنجاه حدیث را شامل می‌گردد این متواتر اجمالی است از تواتر اجمالی ما یقین حاصل می‌کنیم که مسافر باید نماز را شکسته بخواند حال روایات مختلف است‌بعضی در مورد قصد اقامه است‌برخی در مورد مسافت است پاره‌ای در مورد مستثنیات مسافت است روی هم رفته، همه اینها اشتراک دارد به اینکه اصل تقصیر نماز برای مسافر مسلم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.