چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه هوش سازمانی با اثربخشی مدیران مدارس بوده و روش پژوهش آن توصیفی_ همبستگی است. مشارکت کنندگان دبیران مدارس متوسطه دولتی نواحی سه گانه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بوده اند که تعداد 364 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه های هوش سازمانی و اثربخشی مدیران بوده است. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون، آزمون تی گروه های مستقل و رگرسیون چندگانه بهره گرفته شده است. یافته ها نشان می دهد که میزان هوش سازمانی مدارس و نیز وضعیت مدارس از نظر متغیر اثربخشی مدیر، بالاتر از میانگین است. بین هوش سازمانی مدارس و مولفه های آن با اثر بخشی مدیران و ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین مدارس دخترانه و پسرانه در متغیر هوش سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین مدارس دخترانه و پسرانه در متغیر اثربخشی مدیران تفاوت معناداری مشاهده نشد. از میان متغیرهای پیش بینی کننده، متغیر کاربرد دانش، تمایل به تغییر، و اجبارکاری بیشترین سهم را در پیش بینی متغیر اثربخشی مدیران (متغیر ملاک) داشته اند. در مجموع، نتایج نشان داد که میزان هوش سازمانی مدارس و اثربخشی مدیران در جامعه آماری مورد مطالعه بالاتر از میانگین است. همچنین مولفه کاربرد دانش بالاترین ضریب همبستگی را با اثربخشی مدیران نشان داد. بنابراین کاربرد موثر دانش به شکل گیری سازمان های هوشمند می انجامد و مدیران برای ارتقای هوش سازمانی مدرسه باید فرصت ها و امکانات لازم را برای معلمان در جهت تغییر و بهبود امور و برنامه ها فراهم نمایند.
خلاصه ماشینی:
"پایایی هر یک از مؤلفه های اثربخشی نیز بر اساس آلفای کرونباخ محاسبه گردید و برای رهبری معلمان ٠/۹٣، یاری رساندن به دانش آموزان ٠/۹٣، روابط سازنده با اولیاء ٠/۹۲ برخورد شایسته با معلمان ٠/۹٤، مهارت در ارزشیابی کارکنان ٠/۹٥ و اداره امور مدرسه ٠/۹١ به دست آمده است پایایی پرسش نامه مذکور در پژوهش های متعددی از جمله بنی سی و اسماعیلی لهمه )١٣۸۹(، ٠/۸۹ کرماجانی )١٣۹٠(، ٠/۹٧ مورد تأیید قرار گرفته است .
به منظور پاسخگویی به سؤال چهارم ، برای تعیین معناداری تفاوت بین هوش سازمانی مدارس دخترانه و پسرانه و نیز اثربخشی مدیران دو جنس )مرد و زن ( از آزمون تی گروه های مستقل استفاده شده است .
به عنوان مدیر در صورتی که چشم انداز روشنی از آینده مط لوب مدرسه یا منط قه آموزشی خود داریم و اشخاص ذی نفع و همکارانی وجود دارند که در این چشم انداز با ما سهیم بوده و آن را متعلق به خود می دانند، می توانیم از فرصت های تغییر برای تسریع حرکتمان به سوی آینده مط لوب استفاده کنیم هرمن و هرمن )١۹۹٤/ ١٣۸٤(، در پژوهش حاضر نیز رابط ه بین گرایش به تغییر و اثربخشی مدیر بالا است .
۲. سازمان های آموزشی و مدارس زمانی هوشمند عمل خواهند کرد که تمایل و گرایش به تغییر در جهت بهبود امور و برنامه ها در وجود اعضای آن باشد و اعضا تغییر را فرصت هایی برای رشد حرفه ای خود بدانند که در این راستا نقش مدیر در ایجاد بینش و چشم انداز مشترک از اهداف مدرسه بسیار مهم است ."