Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان دورۀ ابتدایی استان اردبیل

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1384 - شماره 17 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 231 تا 252)

کلیدواژه ها : اختلالات یادگیری ،نارسایی ویژه در یادگیری ،نارساخوانی ،نارسانویسی نارسایی‌ در حساب

کلید واژه های ماشینی : میزان شیوع اختلالات یادگیری ،استان اردبیل ،میزان شیوع ،کودکان مبتلا به اختلالات ،شیوع اختلالات یادگیری ،یادگیری در میان دانش‌آموزان ،دانش‌آموزان مبتلا ،آزمونهای تشخیص شنیداری وپمن ،ابتدایی ،اختلالات یادگیری در مقایسه ،شنیداری ،دانش‌آموزان اختلالات یادگیری ،علل اختلالات یادگیری ،آزمونهای تشخیص شنیداری ،آزمون حافظه ،ابتدایی استان اردبیل ،دانش‌آموزان عادی ،دوره ابتدایی استان اردبیل ،دانش‌آموزان دوره ابتدایی ،عادی ،درصد دانش‌آموزان اختلالات یادگیری ،مقایسه با دانش‌آموزان عادی ،مبتلا ،گروه از دانش‌آموزان مبتلا ،کودکان مبتلا ،اختلالات یادگیری دانش‌آموزان ،آزمونهای خواندن ،اختلالات یادگیری ،دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات ،اردبیل

است که ماهیت مطالعه ایجاب می‌کرد که از روش علی مقایسه‌ای استفاده شود و شیوه جمع‌آوری اطلاعات نیز انفرادی بوده و در محل تحصیل دانش‌آموزان و بوسیله آزمونگران آموزش دیده صورت گرفته است.نتیجه،مطالعه‌ نشان داد که 13 درصد دانش‌آموزان پایه‌های سوم و چهارم و پنجم ابتدایی مدارس شهری استان اردبیل مبتلا به‌ نارساییهای ویژه در یادگیری هستند و از عوامل مرتبط با این نارساییها می‌توان به اشکال در یادآوری،استفاده‌ کمتر از تکرار و تمرین و ضعف در حافظه بینایی،کنترل ذهنی ضعیف،ضعف در تشخیص شنیداری اشاره کرد. همچنین این دانش‌آموزان دارای مشکلات رفتاری بیشتری بوده و از نظر ادارک بینایی حرکتی ضعیف‌تر از دانش‌آموزان عادی هستند.هدف از این مطالعه دستیابی به میزان شیوع نارسائیهای ویژه در یادگیری و عوامل مرتبط با آن در میان‌ دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل می‌باشد.روش تحقیق از نوع علی-مقایسه‌ای می‌باشد.جامعهء آماری‌ پژوهش حاضر را دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در پایه‌های سوم الی پنجم ابتدایی مدارس شهری استان‌ اردبیل تشکیل می‌دهند که از میان آنها،قریب به 1440 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و با استفاده از چک لیست ویژگی‌های کودکان مبتلا به نارساخوانی،نارسانویسی و نارسایی در حساب،که در اختیار معلمان قرار گرفته بود،تؤام با تحلیل دفاتر املاء،انشاء و حساب دانش‌آموزان، اقدام به شناسایی کودکان مبتلا به نارساییهای ویژه در یادگیری شد بطوری که میزان شیوع این نارسایی در حد 13 درصد بدست آمده در مرحله دوم مطالعه،از میان این دانش‌آموزان،48 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند که 50 درصد آنها دختر و 50 درصد دیگر پسر بودند.همچنین تعداد 48 نفر دانش‌آموز عادی نیز از همان‌ کلاسهایی که دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری انتخاب شده بودند بصورت کاملا تصادفی برگزیده شدند. هر دو گروه قابل مطالعه و قابل مقایسه به آزمونهای تشخیص شنیداری وپمن،آزمون هوشی ریون،آزمون حافظه‌ وکسلر،آزمون.ماریان فراستیک،آزمونهای خواندن،املاء و ریاضی،و آزمونهای محقق ساخته پاسخ دادند. همچنین آزمون مشکلات رفتاری راتر نیز از دید معلمان برای هر دو گروه دانش‌آموزان اجرا شد.لازم به ذکر

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.