خلاصه ماشینی:
"از مطالعه در منابع مربوط به اضطراب چنین به نظر میرسد اضطراب ریاضی یا بنا به تعبیر نویسنده اضطراب عدد،نوعی اضطراب یا هراس اجتماعی خاص باشد که علاقمندی دانشآموز نسبت به ریاضیات را به مخاطره میاندازد به گونهای که به عنوان عامل محدودکنندهای برای فرصتهای تحصیلی و حرفهای عمل میکند.
در فصل یک که به بیان چیستی اضطراب ریاضی پرداخته شده نویسنده با اتکا به برخی توضیحات،تعریفی ارائه میدهد که اگرچه تعریفی قابل پذیرش و مناسب برای بسیاری از خوانندگان(معلمان)است اما برای پارهای از خواندگان به این دلیل که توضیح این مسأله که اختلال در گسترهء کدام اختلالها واقع شده،در هالهای از ابهام قرار میگیرد(ر.
در فصل دوم که به بیان عوامل مؤثر در اضطراب ریاضی اختصاص دارد تقسیمبندی عوامل به دسته محیطی:(تجارب منفی،نقش والدین،نقشی معلمان،کتابهای درسی و محتوای ارائه شده)؛عوامل ذهنی:(آموزش ریاضی از طریق روشهای نامناسب که با تاکید بر عواملی نظیر تاکید بر حافظه(یادسپاری)،سرعت،انجام دادن تکلیف بدون درخواست راهنمایی،فقدان تنوع در فرایند آموزشی-یادگیری،عدم اعتماد در توانایی ریاضی و عدم درک فایدههای ریاضی)و در آخر نیز با بیان عوامل شخصی:(خجالتی بودن،پایین بودن عزت نفس،پذیرفتن ریاضیات به عنوان یک حوزهء مردانه)انجام شده و درک عوامل مؤثر را برای خوانندگان ممکن میسازد."