Skip to main content
فهرست مقالات

هنر عروسکی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : عروسکی، هنر عروسکی، نمایش، نمایش عروسکی، تماشاگر، تلویزیون، تئاتر، نمایش عروسکی نخی، شخصیت، بازیگران

خلاصه ماشینی:

"گفتنی است به‌طوری‌که یک مجموعه‌ نقشی جنبی داشت به‌طوری‌که یک مجموعه‌ متنوع نمایشی،بازیگران سیرک،آکروبات‌ها، دلقک‌ها و نمایش عروسکی را شامی می‌شد اما به‌ تدریج هنر عروسکی،حالتی مردم‌تر و اختصاصی یافت و به صورت هنری مستقل،شغل‌ اصلی و منبع اصلی درآمد گروهای نمایشی‌ خاص-یعنی گروه‌های نمایش عروسکی-درآمد و گروه‌های کاملا مستقل و خودکفا همراه با تجهیزات کامل و حتی صندلی‌های قابل حمل- که گاه برای هزار تماشاگر کافی بود-کار نمایش‌ عروسکی را دنبال کردند. گفتنی است که در نیمه دوم قرن نوزدهم،هنر عروسکی تماما در دست تردستان نبود چراکه هنرمندان دیگری هم‌ به این کار می‌پرداختند ولی به‌ هرحال با آغاز قرن بیستم‌ «انگیزه»جدیدی پدید آمد و مردم دریافتند هنر عروسکی‌ قادر است چیزی عمیق‌تر از تعجب و خنده خلق کند ضمن‌ آن‌که نوع جدیدی عروسک- یعنی«عروسک میله‌ای». به‌هرحال کتاب هنر عروسکی نوشته‌ی‌ «بیل برد»که با ترجمه‌ی فصیح و روان«جواد ذوالفقاری»همراه و تصاویر سیاه و سفید و رنگی‌ آن بر گویایی مطالبش افزوده است،کتابی است‌ موردمطالعه همه علاقه‌مندان این هنر قرار گیرد چراکه مطلب کتاب به‌گونه‌ای است که می‌تواند مورداستفاده و درک کامل همه دوستداران هنر عروسکی-از بازیگران و کارگردانان و نویسندگان‌ و دیگر دست‌اندرکاران تا صرفا علاقه‌مندان-قرار (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمایش کمدی در ایران محمود صابر خورزوقی مؤسسه‌ی انتشارات آفرینه،1378 پیدایش نمایش کمدی را باتوجه به‌ پیشینه‌ی تاریخی نامنظم نمایش در ایران، می‌توان متأثر از سه دسته‌ی اشعار و مطالب هجو و هزل و حکایات،بازی‌ها و سرگرمی‌ها و سنت‌های نشاط انگیز فولکلوریک،و مجالس‌ طرب و مطبی و دلقک‌های درباری دانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.