Skip to main content
فهرست مقالات

نقوش ظروف سفالی ایران در دوره ی سلجوقی

نویسنده:

(4 صفحه - از 86 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : سفال ،نقوش ظروف سفالی ایران ،ظروف ،هنر ،تزیین ،نقوش ،ایران در دوره‌ی سلجوقی ،ایران ،هندسی ،لعاب ،انسان ،سفالگران ،اسلامی ،نقوش هندسی ،سفالینه‌ها ،خط ،نقاشی ،دوره‌ی سلجوقی هنر سفال‌گری ،خط کوفی ،دوره سلجوقی شبیه تزیینات سفال‌های ،سلجوقی شبیه تزیینات سفال‌های دوره ،داستان‌های ،تصاویر ،سفالگران سلجوقی از نقوش گیاهی ،نگارگری ،هنر نگارگری برروی سفال ،تزیینات سفال‌های ،هنری ایران ،تزیینات هنر ایرانی به کار ،اشکال هندسی

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) منوچهر حمزه‌لو نقوش‌ ظروف سفالی ایران در دوره‌ی سلجوقی هنرمندان ایرانی که در جمله هنرها سهم به‌سزایی داشتند،با پذیرش دین اسلام و نضج و شکل‌گیری آن،در هنر ایرانی تحولی‌ شگرف به وجود آوردند و علاوه بر نقوش و تزئینات هندسی و اشکال انسان و حیوانات و گیاهان از خطوط در تزیین‌ سفالینه‌ها استفاده کردند که از آن جمله می‌توان به خطوط کوفی-نسخ- نستعلیق-شکسته و تعلیق اشاره کرد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) کاربرد نقوش برروی ظروف سفالی: هنر نگارگری برروی سفال از زمان‌های بسیار کهن(قبل از اختراع خط که بشر برای رساندن پیام و مفاهیم کلامی خود از آن استفاده می‌نمود و ایده‌های خود را برروی دیوار غارها و سفال‌ها و سایر اشیاء به نگارش در می‌آورد)آغاز شده و به تدریج در اثر تکامل رشد هنری انسان،در دوران پیسش‌ از تاریخ منجر به ایجاد نقوش طبیعت و محیط پیرامون خود برروی لوحه‌ها شد. نگارگری‌ روی ظروف مینایی و نقاشی‌های مینیاتور ایرانی بسیار به هم نزدیک و قابل‌ مقایسه‌اند،از جمله اینکه موضوعات و داستان‌های آنها به هم شباهت دارد، مثل طرح‌های سواران،مرد در حال گفت‌گو،بانوان و معشوقه‌های آنها، شکارچیان و مردان جنگی و غیره و یا شاهزادگان بر تخت نشسته در کنار ملازمان و ندیمان خود نشان داده شده است که در حال نوازندگی و طرب‌اند و یا اسفنکس‌هایی که سر و صورتی به شکل انسان و بدن حیوان دارند و تقلید از دوره پیش از اسلام است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.