Skip to main content
فهرست مقالات

مقرنس در معماری

نویسنده:

(5 صفحه - از 102 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : مقرنس، هنر، مسجد، مقرنس در معماری، اسلام، ایران، فرهنگ، طبیعت، کاربرد، دوران هخامنشی هنر مقرنس

خلاصه ماشینی:

"برای تولد و زایش این هنر تزئینی تاکنون زمانی‌ تعیین نشده است ولی زادگاه آن را صاحبان و آشنایان‌ طریق ایران می‌دانند و آنچه در سایر بلاد اسلامی دیده‌ می‌شود خود مخلوطی است از فرهنگ و معماری آن دیار با ریشه‌های مقرنس ایرانی. مقرنس را در ابتدا دارای نقشی‌ تزیینی می‌دانسته‌اند که ردپای آن را می‌توان حتی تا قبل از دوران هخامنشی در ایران نیز دنبال کرد و اولین‌ نمونه مشهور آن«دکان داوود»از زمان ماد است. در همین ایام مقرنس لانه‌زنبوری به صورت نادری وجود دارد از جمله مقبره شیخ عبد الصمد در نطنز مربوط به سال 707 که تقریبا تمام سطح‌ داخلی گنبد را پر کرده است و موارد دیگری چون مسجد جامع اردبیل و یا مقبره‌ شیخ یوسف سروستانی. عمق مقرنس‌ها نیز در این زمان بیشتر گردید بیشتر بناها این دوره از مقرنس بهره برده‌اند،از جمله می‌توان به امامزاده‌ اسماعیل بالای در ورودی مسجد امام اصفهان،مقرنس‌های باغ چهلستون که‌ به دوران هخامنشی شباهت دارند و مقرنس‌های کاخ عالی‌قاپو که مجموعه‌ای‌ از نماهای قلبی شکل،لوزی‌های نامنظم و ستاره‌های چهارپر و مثلث‌های‌ باریک است. به همین دلیل آنچه ما در این زمان‌ شاهد آن هستیم تقلیدی از بناهای صفوی و سبک صفوی است و مقرنس نیز به عنوان عضوی از اعضای سازنده معماری و هنری به همان سبک به زندگی‌ خود ادامه داد. به دنبال‌ این جنبش جدید عناصر تزئینی معماری از جمله مقرنس نیز بار دیگر مورد توجه قرار گرفته‌اند که از جمله‌ی این بناها می‌توان به قسمت‌های جدید شهرری و شاه عبد العظیم و مسجد نمایشگاه بین المللی تهران،مسجد حضرت‌ ابراهیم(قسمت داخلی آن)اشاره کرد که از گچ ساخته(پوشانده)اشاره‌ کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.