Skip to main content
فهرست مقالات

نقوش در ورنی

نویسنده:

(4 صفحه - از 140 تا 143)

کلید واژه های ماشینی : گلیم، بافت، نقوش، نقاشی، قالی، عشایر، دوره قاجار، پیچ‌بافی، اردبیل، شاهسون

خلاصه ماشینی:

"در واقع نقوش و طرح‌های ورنی در (به تصویر صفحه مراجعه شود) میان عشایر ایلات ملهم از طبیعت‌ اطراف و نحوه‌ی زندگی و نشان‌دهنده‌ اصالت قومی و قبیله‌ای آنان است و اغلب این نقوش،با نقوشی که بر روی‌ سفال‌های پیش از تاریخ در این منطقه‌ دیده شده،شباهت زیادی دارد. هرچند شیوه و سبک بافت ورنی،یعنی سبک‌ پیچ‌بافی در میان اقوام دیگر ایران چون ایلات لر،فارس،بلوچ،کرمان نیز رایج‌ است،اما هریک از این نقوش رنگ‌آمیزی و ویژگی خاص خود را دارند و بافته‌های آنها،نام و خصوصیات ورنی را به خود نمی‌گیرند. منابع معاصر ایران نیز ذکری از نقاشی دوره قاجا نمی‌کند و اگر هم دیده شود،تنها به ذکر اسامی نقاشان و اطلاعاتی درباره‌ی تشکیلات هنر نقاشی این دوره‌ و طرح عللی چون فقدان سایه‌روشن،حجم‌نمایی،تناسب و فقدان‌ نوآوری و اصالت،تمایل به تقلید،باعث شده چندان علاقه‌ای به‌ مطالعه این سبک هنری در این دوره ایجاد نشود و از طرفی نیز باعث کاهش اشتیاق دیدارکنندگان معاصر اروپایی از ایران شود که‌ در نتیجه بر نوع اطلاعات موجود تأثیری منفی گذاشته است. در بخش اول تحت عنوان نقاشی و نقاشان عصر قاجار ویلم‌ فلور سعی کرده است علاقه‌مندان به هنر دوره قاجار را به این نکته‌ متوجه کند که باید برای پیدا کردن موادی که تاکنون‌ فهرست‌برداری نشده یا در کتابشناسی‌ها ذیل مدخل‌های‌ غیرمربوط به نقاشی فهرست‌بندی شده‌اند،به طور عمیق به‌ جستجو بپردازند و اطلاعات را از منابع کمتر مراجعه شده یا مورد غفلت قرار گرفته به دست آورند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.