Skip to main content
فهرست مقالات

اعداد نمادین 7و 12 در موسیقی ایرانی

نویسنده:

(4 صفحه - از 118 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقی ایرانی، نوا، یونانی، موسیقی‌دانان، عراق، افلاطون، آواز، عشاق، رساله‌های موسیقی قدیم ایران

خلاصه ماشینی:

"فرصت الدوله شیرازی آخرین موسیقی‌دانی است‌ که در بحور الالحان به این‌گونه موضوعات اعتنا کرده و در بحثی تحت عنوان‌ «اوقات تفننی»مطالبی را از فارابی و سایر موسیقی‌دانان قدیم نقل کرده و می‌نویسد: «در اوقات تغنی آواز هرچند اختلاف است اما آنچه قدما اصح دانسته‌اند و تجربه‌ها در این باب کرده‌اند در جدول زیر می‌آید هرچند در این اوقات این‌ قاعده را کلیه ندانند و فی الواقع هر آوازی را که هروقت سرایند با حسن صوتی‌ مؤثر است،الا اینکه در مقام خود به طریقی که حکما تعیین کرده‌اند خوانده‌ شود اثر آن زیاده‌تر خواهد بود خاصه برای اشخاص‌ مریض و غیره» همان‌طور که می‌دانیم یکی از شیوه‌های مؤثر و دلنشین آموزش موسیقی به عموم مردم بهره جستن از اشعار پارسی است. در این رابطه نیز اشعار زیادی در کتب و رساله‌های موسیقی ایرانی آمده است که به نمونه‌ای از آن‌ که براساس نظرات ابو علی‌ سینا سروده شده است،اشاره‌ می‌شود: علم موسیقی ار همی دانی صبح دم بر ره رهاوی ساز باز پردهء حسینی را کن به وقت طلوع صبح آغاز چون سرنیزه شد آفتاب بلند پردهء خوب راست را بنواز به گه چاشت بوسلیک گزین پس به شادی و لهو سر بفراز استوا پردهء نهاوندی طلب از مطربان خوش‌آواز چون بدانی که وقت پیشین شد راه عشاق جوی و محرم راز و آنگه اندر میانه دو نماز دلکش آید عظیم نوع حجاز نه بود لایق نماز دگر جز طریق عراق ای طناز شام را پردهء مخالف خواه با حریف موافق دم‌ساز چون درآید نماز خفتن زود عزم تأخیر کن به دولت و ناز نیم‌شب وقت زیر افکندست باده‌گیر و در طرب کن باز گرچه این قول بوعلی سیناست لیک شد نظم بریا اهل نیاز در این اشعار فوق مناسب‌ترین زمان برای اجرا یا شنیدن مقام‌های رهاوی؛ حسین،راست،بوسلیک،نهاوندی،عشاق،حجاز،عراق،مخالف،زیرافکند در طی یک شبانه‌روز آمده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.