چکیده:
هدف اصلی این پژوهش نشانه شناسی عناصر «غیریت سازی» فرهنگ بیگانه در گفتمان فرهنگی امام خمینی است . سـوال اصـلی ایـن پـژوهش عبـارت اسـت از: فرهنگ بیگانه به مثابه «دیگری» در گفتمـان فرهنگـی امـام خمینـی بـه چـه صـورت بازنمایی میگردد؟ برای ارائه پاسخ به این سوال ، از روش تحلیل گفتمان لاکلائـو و موفه با اتکا بر آثار امام خمینی استفاده شده است . یافته های تحقیق نشان میدهد کـه امام خمینی با استفاده از نشانه ها و دوگانه هایی از قبیل ناامنی و امنیـت فرهنگـی، نـور وظلمت ، فرودستی و فرادستی، و آگاهی و حقارت موفق به غیریت سـازی فرهنـگ بیگانه به عنوان دیگر گفتمان فرهنگـی انقـلاب اسـلامی مـیگردنـد. نمـاد شـیطان و بازتاب آن در گفتمان فرهنگی امام خمینی که دال شـیطان بـزرگ را بـا مـدلول آن ، یعنی آمریکا ــ غرب بازنمایی مـیکنـد، در حقیقـت یـک مکانیسـم دفـاع فرهنگـی آگاهانه است .
خلاصه ماشینی:
سـؤال اصـلی ایـن پـژوهش عبـارت اسـت از: فرهنگ بیگانه به مثابه «دیگری» در گفتمـان فرهنگـی امـام خمینـی بـه چـه صـورت بازنمایی میگردد؟ برای ارائه پاسخ به این سؤال ، از روش تحلیل گفتمان لاکلائـو و موفه با اتکا بر آثار امام خمینی استفاده شده است .
یافته های تحقیق نشان میدهد کـه امام خمینی با استفاده از نشانه ها و دوگانه هایی از قبیل ناامنی و امنیـت فرهنگـی، نـور وظلمت ، فرودستی و فرادستی، و آگاهی و حقارت موفق به غیریت سـازی فرهنـگ بیگانه به عنوان دیگر گفتمان فرهنگـی انقـلاب اسـلامی مـیگردنـد.
روش تحقیق در تحقیق حاضر، تحلیل بازنمایی «فرهنگ بیگانه » به مثابه «دیگـری» در گفتمـان دفـاعی فرهنگـی امام خمینی بـر اسـاس روش تحلیـل گفتمـان لاکلائـو١ و موفـه ٢ انجـام شـده اسـت و بـا تأکیـد بـر نشانه شناسی، تلاش شده است بازنمایی فرهنگ بیگانه در اندیشه امـام خمینـی مـورد بررسـی قـرار گیرد.
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، فرهنگ بیگانه به دال مرکزی گفتمان فرهنگی دشمن از طریق غیریت سازی فرهنگی در گفتمان انقلابی امام خمینی تبدیل شد.
در دیدگاه امام خمینی، استکبار جهـانی یا نظام سلطه درصدد به اسارت درآوردن کشورهای اسلامی بـه ویـژه جمهـوری اسـلامی ایـران از طریق سلطۀ فرهنگی است ؛ چرا که امام خمینی فرهنگ را مبنا میدانند (امـام خمینـی ١٣٨٥ ج ٧ : ٤٧٣).
در این الگو هدف نهایی گفتمان فرهنگی امام خمینی پایان دادن بـه فرودسـتی یـا احسـاس فرودسـتی فرهنگـی ایران اسلامی و جهان اسلام در مقابل فرادستی یا احساس فرادستی فرهنگ غربی سلطه طلب است .