چکیده:
هدف این پژوهش بررسی روائی آزمون ترسیم یک داستان است. این بررسی از نوع علیـ مقایسهای بود. نمونه شامل 137 دانشآموز (53 دختر و 84 پسر) پایه چهارم و پنجم مدارس ابتدایی است که در دو گروه پرخاشگر و گوشهگیر طبقهبندی شدند و با استفاده از آزمون ترسیم داستان سیلور مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تفاوت دو گروه پرخاشگر و گوشهگیر در تصویر خود معنادار (04/0> p) است و در محتوای عاطفی معنادار نیست. گروه پرخاشگر به طور معنادار تصویر خود قویتری را نسبت به گروه گوشهگیر ارائه دادند. پسران پرخاشگر قویترین و پسران گوشهگیر ضعیفترین تصویر خود را بروز دادند (04/0>p). دختران پرخاشگر و گوشهگیر در محتوای عاطفی نمرات بالاتری از پسران داشتند و پسران پرخاشگر ضعیفترین محتوای عاطفی را ارائه دادند (02/0> p). فراوانی طیف مثبت تا منفی محتوای عاطفی در گروه پرخاشگر و گوشهگیر، معنیدار بود و هر دو گروه دارای بیشترین فراوانی محتوای عاطفی در طیف منفی متوسط بودند. فراوانی طیف مثبت تا منفی تصویر خود در گروه پرخاشگر معنادار و طیف مثبت و قوی دارای بیشترین فراوانی بود. فراوانی طیف مثبت تا منفی تصویر خود در گروه گوشهگیر نیز معنادار و طیف نامطبوع و منفی دارای بیشترین فراوانی بود. تحلیل محتوای داستانهای گروه پرخاشگر حاکی از ضریب درگیری بالای مولفههای پرخاشگری در داستانها با بالاترین فراوانی مولفه تصورات قتل و کشتن بود و در گروه گوشهگیر حاکی از ضریب درگیری بالای مولفههای گوشهگیری با بالاترین فراوانی مولفههای تنهایی و ترس و اضطراب بود. آزمون ترسیم داستان سیلور دارای روایی قابل قبول برای استفاده در گروه کودکان پرخاشگر و گوشهگیر است
خلاصه ماشینی:
"وی تشخیص تصویر خود و محتوای عاطفی در ترسیم کودکان پرخاشگر و گوشهگیر از طریق نقاشی و بیان داستان مربوط به نقاشی ترسیم شده را مورد بررسی قرار داده است.
بررسی تصویر خود و محتوای عاطفی کودکان از طریق نقاشی و بیان داستان مرتبط با آن غیرتهدیدآمیز و دارای اهمیت فراوان در درک مشکلات کودکان Pataki & Carlson Bruinsma Venn Gazelle & Ladd Coplan etal Vasa & Pine Rubin etal Brophy Raia Coplan etal Zimbardo Salovey & Sluyter Burgess etal Tuker & Fridman پرخاشگر و گوشهگیر است که از طرق دیگر قادر به بیان آن نیستند.
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تصویر خود و محتوای عاطفی در داستانهای مربوط به نقاشی ترسیم شده توسط کودکان پرخاشگر آشکار و گوشهگیر و تحلیل محتوای جملات و متن داستانهای نوشته شده کودکان پرخاشگر و گوشهگیر بر اساس مؤلفههای پرخاشگری و گوشهگیری است که مبتنی بر استفاده عینی از روشهای فرافکن است و از نوع تحقیقات بدیع در ایران و حائز اهمیت فراوان است.
برای سنجش روایی صوری روش فوق 10 داستان از بین داستانهای بیان شده توسط کودکان در ارتباط با نقاشی ترسیم شده آزمون DAS که دارای مؤلفه پرخاشگری و گوشهگیری بودند، بهعنوان نمونه انتخاب و در اختیار چند تن از اساتید علوم تربیتی و روانشناسی قرار گرفت و از آنها خواسته شد تا نظر تشخیصی خود را در مقابل هر واحد تحلیل اعلام دارند.
Aggression and Depression Assessed Through Art. Using Draw-A-Story to Identify Children and Adolescents At Risk."