چکیده:
زمینه : فرایند آموزش یعنی یاددهی و یادگیری را می توان حاصل تعامل هر سه عنصر معلم ، شاگرد و محتـوا در نظر گرفت . بیشتر یادگیری ها و آموزش های کلاسی از طریق تعامل صورت مـی گیـرد از ایـن رو وجـود تعامل برای ایجاد جوامع یادگیری ، اساسی و بنیادی است . هدف : پژوهش حاضر با هـدف بررسـی وضـعیت تعامل در برنامه درسی الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی صورت گرفته است . روش : روش مورد استفاده در این پژوهش روش تحقیق پیمایشی مقطعی مـی باشـد. جامعـه آمـاری ایـن پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع و مهندسی فناوری اطلاعـات و همچنین کلیه اساتید و آموزشـیاران دوره هـای آمـوزش الکترونیکـی دانشـگاه صـنعتی خواجـه نصـیرالدین طوسی است که در سال تحصیلی ٨٩-١٣٨٨ در این مرکز آموزشی مشغول تحصیل و تدریس بودنـد. بـرای گرد آوری داده ها از پرسشنامه های محقق ساخته اسـتفاده گردیـد. یافتـه هـا: تجزیـه و تحلیـل داده هـا کـه بـا استفاده از آمار توصیفی و آمار استباطی انجام گرفت نشان داد که تعامـل میـان اسـتاد، دانشـجو و محتـوا در برنامه درسی الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سطح پایین تر از میانگین قرار دارد.
Background: The process of education، i.e. teaching and learning، is due to the interaction of three elements، namely teacher، student، and content. Almost all of classroom learning and teaching takes place through interaction. Therefore، interaction is essential and fundamental for establishing learning communities.
Objective: The present study was an attempt to analyze the status of interaction in e-curriculum of Khajeh Nasir Toosi University of Technology.
Method: The method used in this study was cross-sectional survey. The population consisted of all the students of Computer Engineering، Industrial Engineering، and IT Engineering، as well as all the professors and instructors of e-learning courses who were present at this educational center during the academic year 2009-10. A researcher-made questionnaire was used to collect data.
Findings: The analysis of data، which was carried out through descriptive statistics and inferential statistics، indicated that the interaction between teachers، students، and content in e-curriculum of Khajeh Nasir Toosi University of Technology is below the average level.
خلاصه ماشینی:
"تـا کنـون چنـدین پـژوهش دربـاره تعامـل در برنامه های درسی الکترونیکی انجام شده که به تعدادی از آن ها اشاره می شود: بـدریان (١٣٨٧) در پـژوهش خـود میـزان تعامـل در برنامـه درسـی الکترونیکـی رشـته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که میزان این تعامل در سطح نسبتا مطلوب اسـت .
Gosmire & en al با توجـه بـه جـدول کرجسـی و مورگـان نمونـه آمـاری در ایـن تحقیـق شـامل ١١٠ نفـر از دانشجویان سه رشته تحصیلی مهندسی کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات (IT) و مهندسی صنایع که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شـده اسـت و همچنـین کلیـه اساتید و آموزشیاران دوره های آموزش الکترونیکی دانشگاه صـنعتی خواجـه نصـیر الـدین طوسی انتخاب شدند.
سؤال کلی : تعامل میان عناصر سه گانه آموزش (استاد، دانشجو، محتوا) در برنامه درسی الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی چگونه است ؟ اطلاعات مربوط به سؤال کلـی تحقیـق در جـدول شـماره (١) نشـان مـی دهـد میـانگین بدست آمده پایین تر از مقـدار متوسـط و t محاصـبه شـده در سـطح ٠.
در این راستا پژوهش حاضر نیز به بررسـی میـزان تعامـل میـان عناصر سه گانه آموزش (دانشجو، استاد، محتوا) در برنامه های آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی پرداخـت تـا بـه آگـاهی هـایی در زمینـه میـزان برقـراری تعاملات و اشکال و انواع ایـن تعـاملات دسـت یابـد و بـا مشـخص شـدن محـدودیت هـا و مشکلات در این حوزه مورد مطالعه ، زمینه و راه را جهت رفع و اصلاح آن ها هموار نمایـد."