Skip to main content
فهرست مقالات

جادو در برابر هنر و حقیقت

سخنران:

(4 صفحه - از 16 تا 19)

خلاصه ماشینی:

"در واقع در کدام دوره این وارونگی رخ داده که:هنر خوار شد،جادویی ارجمند؟ درست است که این روایت و بیان،اسطوره‌ای است و اسطوره بیش‌ از آن‌که با واقعیت تاریخی پیوند داشته باشد به حقیقت فراتاریخی اتصال‌ دارد،اما ظاهرا برای دریافت همین اسطوره‌ها و تمثیل،چاره‌ای نداریم جز اینکه آنها را در یک بستر زمان تقویمی قرار دهیم و به اصطلاح به نوعی‌ آن را بر یک بستر واقعی زمینی و زمانی ترسیم و تجسم کنیم. وقتی خواننده‌ی شاهنامه به داستان ضحاک که در همان صفحات‌ آغازنی شاهنامه آمده است می‌رسد،از خود می‌پرسد،عصر ضحاک به‌ کدام دوره‌ی تاریخی اشاره دارد یا حداقل با کدام سلسله یا پادشاه منطبق‌ است؟ مصداق‌های روزگارانی که در آن جادو به جای هنر و دروغ به جای‌ حقیقت نشسته چندان پرشمار و فراوان بوده و هست که نمی‌توان به‌ قطع و یقین تعیین کرد که کدام دوره مدنظر فردوسی بوده است. این جایگاهی است که هنرمند ما در مجموعه‌ی نظام فرهنگی و هنری ما دارد و به راستی کم‌ترین کاری که می‌توان کرد سپاسگزاری از دوستان عزیزی است که برای احیای این فرهنگ و هنر تلاش می‌کنند. این‌که شما می‌بینید برای شکل‌گیری‌ بنای«خانهء هنرمندان»دوره‌های مختلف مدیریت‌های شهرداری را ذکر می‌کنند ریشه در همان تجزیه‌ی مدیریتی دارد که توانسته همه‌ی این‌ ظرفیت‌ها را به کار بگیرد و از مجموعه‌ی ظرفیت‌های فرهنگی ما یک‌ پدیده‌ی هنری خلق کند و اساس و زمینه‌ای برای رشد و گسترش این‌ هنرها فراهم کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.