Skip to main content
فهرست مقالات

سیری در هنر نقاشی ایران

نویسنده:

(6 صفحه - از 114 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،نقاشی ،هنر نقاشی ایران ،ایران ،سفالینه‌های ،سفالینه‌های منقوش ،ساسانی ،فلات ایران سفالینه‌های منقوش ،هخامنشی ،هنر ایران ،هنر هخامنشی ،هنر ایران سفالینه منقوش ،سیری در هنر نقاشی ،سنت‌های هنری دوره هخامنشی ،انسان ،بال ،نقش برجسته‌های ،رنگ‌های ،فروهر ،نقش ،برجسته‌های آثار سیمین دوره‌ی ساسانی ،سنت‌های ،کوه‌های ،هنر ساسانی ،تزیینی ،دوره‌ی هخامنشی ،شاهان ،مانوی ،نقاشان مانوی هنر ،سفالینه‌های منقوش ایران

خلاصه ماشینی:

"نقش برجسته‌های تخت جمشید با اینکه ساختار آنها بین النهرینی است‌ و از مصر و یونان نیز متأثر است اما سبکی منسجم در آن دیده می‌شود. البته نمودهای کمی هم‌ که انسان را با حیوان در یک ترکیب نشان می‌دهد وجود دارد به‌طور مثال نقش‌ فروهر7که سروش ایزدی بوده و انسانی را با بال نشان می‌دهد و یا نقش‌ کورش با چهار بال و گاو بالدار با سر انسان که این نقش از هنر بابل و آشور گرفته شده است. می‌توان گفت سنتی‌ که در زمان هخامنشیان وجود داشت،یعنی نقوش برجسته در تخت جمشید و نقوش رنگی روی لباس‌های افراد و اینکه در دوره‌ی هخامنشی،نقوش تزیینی‌ به صورت رنگی در نقش برجسته‌ها کار می‌شده،در دوره‌ی ساسانی نیز ادامه‌ یافت،اما به لحاظ فرم‌های زینتی تفاوت‌هایی دیده می‌شود. اما این آثار به لحاظ رنگ‌آمیزی و طراحی شباهت‌هایی با آثار نقاشان متاخر ایران دارد و این الهامات‌ مانوی به احتمال نه تنها در استخوان‌بندی خود امپراتوری اسلامی باقی ماند، بلکه یقین است که نقاشان مانوی هنر خویش را در مناطق شرقی ادامه داده و به شکوفایی جریان توانمند سنن و قواعد جدید کمک کرده‌اند،به نحوی که در همین قواعد و سنن پس از فتوحات مغولان که تأثیرات هنری شرق را وارد جهان اسلام کردند،آثار پایانی در نقاشی و نگارگری ایران به جای گذاشتند. اما آنچه در نقاشی این دوره دیده می‌شود بحث‌ حرمت تصویرگری در اسلام است که با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است و با آنکه در دوره‌ی بنی امیه و بنی عباس،هنر ایران و به‌ویژه نقش‌ برجسته‌سازی دچار رکود گردید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.