چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان انطباق عملکرد مدیران مدارس با شرح وظایف آنها از دیدگاه دبیران دبیرستانهای دخترانه آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی ٩١-٩٠ بوده است . روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دبیران زن مدارس متوسطه دولتی دخترانه منطقه ٨ آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی ٩٠-٩١ به تعداد ٥٠٢ نفر بودند. حجم نمونه آماری با توجه به جدول مورگان برابر ٢١٧ نفر برآورد گردید و با روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای منطبق با اهداف پژوهش در حوزه های امور آموزشی ، پرورشی ، اداری و مالی با ٤٥ گویه تدوین شد. پرسشنامه تدوین شده از نظر روایی مورد تایید ١٠ نفر صاحبنظر قرار گرفت ؛ و پایایی آن نیز پس از توزیع بین ٣٠ نفر از دبیران از طریق ضریب آلفای کرونباخ عدد ٠/٨٤ محاسبه و تایید شد. در راستای تحلیل های استنباطی از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف جهت تشخیص نرمال بودن داده ها استفاده شد و باتوجه به غیر نرمال بودن داده ها، برای آزمون سوالات تحقیق از آزمون خی دو و کروسکال والیس از طریق نرم افزار spss استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که از دیدگاه دبیران ، عملکرد مدیران در امور آموزشی ، پرورشی ، مالی و اداری تاحد زیادی با وظایف پیش بینی شده در زمینه های فوق منطبق بوده است . همچنین ، بین عملکرد مدیران از نظر سابقه خدمت ، رشته تحصیلی ، نوع استخدام ، مدرک تحصیلی و سابقه تدریس در وظایف چهارگانه تفاوت وجود ندارد و تنها در بعد وظایف اداری ، از نظر منطقه جغرافیایی ، نوع استخدام و مدرک تحصیلی تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به این نتایج می توان گفت از دیدگاه دبیران ، عملکرد مدیران در زمینه امور آموزشی به میزان خیلی زیادی با شرح وظایف آن ها در دبیرستان های دخترانه دولتی منطقه ٨ آموزش و پرورش شهر تهران انطباق دارد.
با توجه به این نتایج می توان گفت از دیدگاه دبیران ، عملکرد مدیران در زمینه امور پرورشی به میزان خیلی زیادی با شرح وظایف آن ها در دبیرستان های دخترانه دولتی منطقه ٨ آموزش و پرورش شهر تهران انطباق دارد.
با توجه به این نتایج می توان گفت از دیدگاه دبیران ، عملکرد مدیران در زمینه امور اداری به میزان خیلی زیادی با شرح وظایف آن ها در دبیرستان های دخترانه دولتی منطقه ٨ آموزش و پرورش شهر تهران انطباق دارد.
با توجه به این نتایج می توان گفت از دیدگاه دبیران ، عملکرد مدیران در زمینه امور مالیبه میزان خیلی زیادی با شرح وظایف آن ها در دبیرستان های دخترانه دولتی منطقه ٨ آموزش و پرورش شهر تهران انطباق دارد.
این یافته با یافته های پژوهش محققان محمدی ( ١٣٨٢)و پورگودرزی (١٣٨٤)و سلیمی (١٣٨٥)و تحقیق آزمان و دیگران ( ٢٠١٠) همسوئی دارد؛ در پاسخ به سوال فرعی اول مبنی بر اینکه از نظر دبیران عملکرد مدیران در زمینه امور آموزشی تا چه حد با شرح وظایف آن ها در دبیرستان های دخترانه دولتی منطقه ٨ آموزش و پرورش شهر تهران انطباق دارد؟.
نتایج دیگر تحقیق نشان داد که از دیدگاه دبیران ، عملکرد مدیران در زمینه امور پرورشی به میزان خیلی زیادی با شرح وظایف آن ها در دبیرستان های دخترانه دولتی منطقه ٨ آموزش و پرورش شهر تهران انطباق دارد.