چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تصورات قالبی جنسیتی(مردانگی-زنانگی) در پیش بینی باورهای شخصی غیر منطقی و کمال گرایی در دانش آموزان دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه آماری شامل 343نفر(159 پسر و 184 دختر) بودند. این دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای ارزیابی آن ها از مقیاس نقش جنسیتی بم(BSRI)، زمینه یابی باورهای شخصی غیر منطقی(SPB) و کمال گرایی اهواز(APS) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون تی تحلیل شد. این تحلیل ها نشان داد که بین تصورات قالبی جنسیتی، کمال گرایی و با ورهای شخصی غیر منطقی همبستگی معنا داری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که کمال گرایی و با ورهای شخصی غیر منطقی را می توان بر طبق متغیرهای تصورات قالبی جنسیتی( مردانگی-زنانگی) پیش بینی کرد. نتایج آزمون تی همچنین نشان داد که بین کمال گرایی و باورهای شخصی و تصورات قالبی جنسیتی در میان دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنی که نمرات کمال گرایی و باورهای شخصی غیر منطقی در میان دانش آموزان دختر بیش تر از دانش آموزان پسر بود.
خلاصه ماشینی:
نقش تصورات قالبی جنسیتی (مردانگی -زنانگی )در پیش بینی باورهای غیرمنطقی و کمال گرایی در میان دانش آموزان دبیرستان شهرستان مهاباد علی عیسی زادگان * ١،جواد امانی ساری بگلو 2 ** *** و جواد عبدلی سلطان احمدی 3 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تصورات قالبی جنـستی (مردانگـی - زنـانگی) در پـیش بینـی باورهـای شخـصی غیـر منطقـی و کمـال گرایـی در دانش آموزان دبیرستانی انجام شد.
نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که کمال گرایی وباورهای شخصی غیر منطقی را میتوان بر طبق متغیرهای تصورات قالبی جنـستی (مردانگـی - زنانگی) پیش بینی کرد.
ظهره وند(١٣٨١) در پژوهشی برای بررسی رابطۀ ادراک از نقش جنسیتی و رضـایت از جنس نشان داد که میزان درصد باورجنسیتی زنانه در میـان دختـران بـیش تـر از درصـد بـاور جنسیتی مردانه در میان پسران است و از طرفی پسرها باورهای غیر قالبی نـسبت بـه دختـرهـا دارند.
پژوهش ها در این خـصوص نـشان مـی دهنـد کـه ایـن باورها یا سبک های تفکر در شناسایی شناخت واره هـای غیرمنطقـی در جمعیـت دانـشجویی و بالینی معتبر هستند( استیل ٧و همکاران ،٢٠٠٦) در پژوهشی در رابطه با باورهـای زنـان جـوان درباره پذیرش ، وابستگی، ناکامی و هویت نقش جنسی نشان داده شدکه آن ها نه تنهـا نمـرات بالاتری در باورهای غیرمنطقی مربوط به پذیرش ، ناکامی و وابـستگی داشـته انـد، همچنـین در مقیــاس اضــطراب و روان رنجــوری ســیاهۀ نقــش جنــسیتی چنــد ابعــادی نمــرات بــالاتری داشتند(وینینگ ٨و همکاران ، ١٩٩١).
برای بررسی و آزمون تفاوت دانش آموزان دخترو پسر در کمال گرایی و باورهای شخـصی غیرمنطقی از آزمون های t استفاده شدکه نتایج آن در جدول ٧ آمده است .