خلاصه ماشینی:
"و چنانچه برنامهریزی شود که بجای 20 صفحه مباحث صرف و نحو پیچیده و مشکل 100 صفحه مطالب گوناگون عربی ارائه گردد، بسیار سودمندتر است،و انگیزهای در دانشآموزان بوجود میآید،و پس از آن خود دانشآموزان بدنبال خواستههای خود خواهند رفت؛به جای آنکه بر آنان تحمیل کنیم که حتما قواعد (خشک)را باید یاد گرفته و حفظ کنند،و در امتحان همه آن قواعد را که به زحمت یاد گرفتهاند بنویسند،تا نمره بگیرند،و در نتیجه نفرت آنان نسبت به عربی دوچندان گردد.
(به صفحه تصویرمراجعه شود) کتابهای دورهء دبیرستان: اکثر دانشآموزان در ایران از قواعد صرف و نحو نفرت دارند،پس نباید قواعد عربی اصل باشد بلکه متون عربی باید اصل و مبنای آموزشی قرار گیرد،متأسفانه موقعی که کتابهای دورهء دبیرستان را مرور میکنیم،مشاهده میشود که اصل و مبنا در روش نگارش این کتابها،تعلیم مباحث صرفی و نحوی است،در حالی که بنظر میرسد که نه ضرورتی دارد و نه امکان آن است که دانشآموزان دورهء دبیرستان کلیهء مباحث صرفی و نحوی را در عرض سه سال فراگیرند."