چکیده:
در شعر و ادبیات همیشه شاعران و نویسندگانی بوده اند که اندیشه و کلامشان متاثر از متون گذشته بوده است. این رابطه، یکی از شاخه های بینامتنیت شمرده می شود و در میان روابط بینامتنی که یک اثر ادبی می تواند با آثار پیش از خود داشته باشد، نقیضه سازی جایگاه ویژه ای دارد. این تمهید موجد رابطه پیچیده تری میان متون گشته و شاعر به واسطه آن چیزی بیش از یک تقلید یا وابستگی صرف را به مخاطب ارائه می دهد. در ادبیات معاصر، شفیعی کدکنی از جمله شاعرانی است که به دلیل تسلط بر متون کلاسیک، توانسته با پل زدن میان شعر خود و ادب دیروز پایه های هنری و محتوایی آن را استوارتر ساخته و در عین حال در بسیاری موارد نگرش یا فرم آن ها را با دید انتقادی خویش به بوته نقد کشد که این ویژگی وی در مسیر شاعری به خلق نقیضه هایی ناب انجامیده است. نقیضه های شفیعی کدکنی چهره ای مبتکرانه به آثارش ارزانی داشته و شاعر را به جمع نقیضه پردازان متبحر پیوند می دهد. تعداد بی شماری از نقیضه های وی به حوزه معنایی تعلق داشته و موفق ترین آن ها نقیضه های اجتماعی - انتقادی معطوف به اسطوره ها است.
Always، there have been poets and authors in poem and literature whose thought and words are affected by previous literature. This relation is one of the branches of inter-textuality، and in an inter-textual relation of a literary work، parody-making has a special position. These arrangements lead to a more complicated relation between past texts، and through it، the poet offers his addressee something beyond a mere affiliation or imitation. In contemporary literature، Shafeie Kadkani is one of the most important poets who by relating his poem to other texts (co-texts) can reinforce its content and artistic basis; and at the same time، criticizes their form or attitude by which he creates pure parodies in poem. Shafeie Kadkani's parodies offer his works an innovative face and lead to account him as an erudite parody writer. Most of his parodies belong to semantic domain، and the most successful are social-critical parodies focused on myths.