چکیده:
آشنایی و رویارویی دیرینة مسلمانان و مسیحیان مجموعـه ای از اصـطلاحات را در منـابع تاریخی فراهم آورد که برخی از آنها نه تنها بار سیاسی بلکه مجموعه ای از مفـاهیم فرهنگـی را نیـز بـه دنبال داشت . در میان این مجموعه ، ساراسن یکی از قدیم ترین اصطلاحاتی است که مسیحیان اروپـایی برای معرفی عربها به کار می بستند. این اصطلاح کهن پس از ظهور اسلام ، به عموم مـسلمانان اطـلاق شد و در ذیل آن تصویری مخدوش از اسلام، بخصوص شخص نبی اعظم (ص) ارائه شد و معانی منفـی وسیعی را به ذهن متبادر کرد. این تغییر کاربری اصـطلاح ساراسـن از عـرب بـه مـسلمان چنـد پرسـش اساسی را به ذهن متبادر می کند: نخست آن که ریشة اصطلاح ساراسن چیست ؟ دیگر اینکه تطور ایـن اصطلاح در میان اروپائیان چگونه بوده است ؟ پاسخ این پرسش هـا تنهـا بـا بررسـی منـابع و جـستار ایـن اصطلاح در ردیه های مسیحیان بر پایة توصیف دقیق و تحلیل دادهها مبتنی است .
خلاصه ماشینی:
تحول اصطلاح ساراسن و کاربست آن در میان اروپاییان تا پایان سدة سیزده میلادی 1 جمال رزمجو 2 فاطمه جان احمدی 3 احمدرضا خضری آشنایی و رویارویی دیرینة مسلمانان و مسیحیان مجموعـه ای از اصـطلاحات را در منـابع تاریخی فراهم آورد که برخی از آنها نه تنها بار سیاسی بلکه مجموعه ای از مفـاهیم فرهنگـی را نیـز بـه دنبال داشت .
این تغییر کاربری اصـطلاح ساراسـن از عـرب بـه مـسلمان چنـد پرسـش اساسی را به ذهن متبادر می کند: نخست آن که ریشة اصطلاح ساراسن چیست ؟ دیگر اینکه تطور ایـن اصطلاح در میان اروپائیان چگونه بوده است ؟ پاسخ این پرسش هـا تنهـا بـا بررسـی منـابع و جـستار ایـن اصطلاح در ردیه های مسیحیان بر پایة توصیف دقیق و تحلیل دادهها مبتنی است .
جواد علی ضمن مردود دانستن این نظر معتقد است کسانی که بـر واژة «سارقین » تأکید می ورزند و آن را تلفیق «ساره» و «قین » به معنای «بندة ساره» می دانند، متأثر از روایت تورات و شروح آن دربارة ساره هستند و فقط بر اساس تـشابه لفظـی چنـین اسـتنباطی کردهاند و هیچ ارتباطی میان این روایات و ریشة ساراسن وجود ندارد.
V Tolan(2002), Saracens: Islam in the Medieval European Imagination, New York: Columbia University Press, p.
١٠ این ردیه نویسان مسیحی ، دین ساراسن ها را بـه عنـوان بـدعت و تحریفـی از مسیحیت معرفی کردند و با حمله به پیامبر اکرم(ص) و پیروانش تلاش کردند تا به معجزة او یعنی ________________________________________________________________ 1 Watt (1994), Ibid, p.
V (2002) , Saracens: Islam in the Medieval European Imagination, New York, Columbia University Press.