چکیده:
هدف این مقاله ارزیابی تاثیر تجارت درون صنعت بر کیفیت محیط زیست کشور ایران با کشورهای منتخب در سه حوزه شرق آسیا، خاورمیانه و کشورهای OECD بوده است . بررسی این مساله بر اثرات مقیاس ، انتخابی و تکنیکی طی سال های ١٩٩١ تا ٢٠٠٧ تاکید دارد. جهت بررسی کیفیت محیط زیست از داده های CO٢ استفاده شده است . در این مقاله سعی شده است تا بر پایه مطالعات نظری و تجربی انجام گرفته و در قالب یک الگوی اقتصادسنجی ، با استفاده از داده های تابلویی ، رابطه بین کیفیت محیط زیست و افزایش تجارت درون صنعت مورد بررسی قرار گیرد. نتایج تخمین در این دوره زمانی حاکی از تاثیر مثبت تولید ناخالص داخلی بر آلودگی تنها در حوزه ی دوم تجاری است . همچنین نتایج نشان داده اند که کشور ایران نتوانسته است از روابط تجاری خود و از رقابت ایجاد شده تحت تجارت درون صنعت در جهت ارتقای کیفیت محیط زیست استفاده کند.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله سعي شده است تا بر پايه مطالعات نظري و تجربي انجام گرفته و در قالب يک الگوي اقتصادسنجي ، با استفاده از داده هاي تابلويي ، رابطه بين کيفيت محيط زيست و افزايش تجارت درون صنعت مورد بررسي قرار گيرد.
همچنين نتايج نشان داده اند که کشور ايران نتوانسته است از روابط تجاري خود و از رقابت ايجاد شده تحت تجارت درون صنعت در جهت ارتقاي کيفيت محيط زيست استفاده کند.
اما اين رشد مربوط به 5-Intra-Industry Trade 6-Inter-Industry Trade 7-Fung & Maechler 8-Krugman 9-Baldwin تجارت بين الملل زماني مطلوب است که در جهت حمايت از اقتصاد و محيط زيست پيش رود(چيچيل نيسکي ١٩٩٤،١٠ و استرات و اندرسون ١١، ٢٠٠٠).
اين بسط تئوريکي بر مبناي چارچوب سنتي تجاري با فرض رقابت 10-Chichilnisky 11-Strutt & Anderson 12-Low & Yeats 13-Mani & Wheeler 14 -Grossman & krueger 15- Leonard & Duerksen حوزه مختلف کامل و بازدهي ثابت نسبت به مقياس است .
از آنجائي که کسر محصول استفاده شده براي کاهش آلودگي ارزشي بين صفر و يک است ، خواهيم داشت : (به تصویر صفحه رجوع شود) در معادله (١٥) لازم است (٠=١-δ) باشد، بدين معني که ١ بازنويسي کرد: (به تصویر صفحه رجوع شود) معادله (١٦) نشان مي دهد که در صورت اتخاذ سياست هاي زيست محيطي شديدتر، شدت انتشار کاهش مي يابد، اما با افزايش هزينه ي نهايي توليد محصول ، افزايش مي يابد.
در اين مقاله مدلي براي سنجش اثر زيست محيطي تجارت بين الملل با استفاده از تئوري جديد تجاري بسط داده مي شود.
(2006), "Intra-Industry Trade in Intermediate Products, Pollution and Internationally Increasing Returns", journal of Environmental Economics and Management, 52, 675-689.