چکیده:
هدف: هدف از این تحقیق ارایه الگوی ارزیابی مدیریت عملکرد سازمانی مبتنی بر تلفیق مدل های ارزیابی متوازن و تعالی سازمانی و بومیسازی آنها در بیمارستانهای ناجا است. مواد و روشها: پژوهش حاضر تحقیقی از نوع توصیفی -مقطعی بود که در سال 1391 در هفت بیمارستان مربوط به نیروی انتظامی در سطح کشور انجام شد . با مطالعه روش های متداول ارزیابی عملکرد و نظرسنجی از خبرگان، الگوی اولیه در دو بخش توانمند ساز(ابعاد یادگیری و رشد - شراکت و منابع)و بخش نتیجه ( ابعاد نتایج مشتری - آمادگی و اقدام ) طراحی و برای تعیین اعتبار محتوا توسط خبرگان بررسی و پرسشنامه توسط چهل نفر از مدیران و اساتید رشت ههای پزشکی و مدیریتی تکمیل شد .روایی سازه با آزمون های همبستگی همگرا - واگرا و اسپیرمن و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ تعیین شد . برای اولویت بندی مولفه های الگو از آزمون فریدمن استفاده شد . دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 19 تحلیل شد. یافته ها: طی فرایند ارزیابی اعتبار محتوا، برخی از موارد از الگوی اولیه حذف و برخی دیگر اصلاح شد . نتایج آزمون همبستگی روابط مثبت و معنی داری را میان مولفه ها و ابعادشان و همچنین میان ابعاد با یکدیگر نشان داد. پایایی آزمون در سطح مناسب و قا بل قبولی به دست آمد که در کل قابل اعتماد بودن ابزار را برای انجام مطالعات مشابه آتی تایید نمود . اهمیت مولفه های بهکاررفته در الگو با استفاده از رتبه های به دست حاصل از آزمون فریدمن در قالب پنج اولویت به دست آمد که مولفه های فرهنگ ویادگیری و ارزشهای پزشکی و اخلاقی اولویت اول را بهخود اختصاص داد. نتیجه گیری: مطالعه حاضر یک رویکرد مبتنی بر تلفیق دو مدل ارزیابی متوازن و تعالی سازمانی را به منظور بهبود ارزیابی عملکرد بیمارستان پیشنهاد می کند که نتایج آن میتواند مدیران و مشتریان بخش بهداشت و درمان را بهویژه در بیمارستانهای ناجا در اتخاذ تصمیمات درست و استراتژیهای مناسب برای آینده یاری نماید.