چکیده:
سابقه و هدف: رفتارهای ارتقا دهنده سطح سلامت عمومی و سبک زندگی در سنین جوانی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر ترجمه و اندازه گیری روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه سبک زندگی ارتقای سلامت با استفاده از روش تحلیل عاملی بوده است.
مواد و روشها: یک مطالعه توصیفی با شرکت ٣٦٥ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شده بودند صورت گرفت. در این مطالعه از پرسشنامه سبک زندگی ارتقا سلامت مشتمل بر ٤٠ سوال استفاده شد. برای سنجش روایی و ثبات درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.
یافته ها: تحلیل عاملی تاییدی، برازش ساختار ٦ عاملی پرسشنامه HPL را تایید کرد (٠٠١/٠>p، ٤١٠=df، 10/1989= x2، ٩٤/٠=CFI و ٠٥/٠= RMSEA). برای همه عاملها غیر از حمایت اجتماعی، ضریب آلفای کرونباخ مساوی یا بالاتر از ٧4/٠ بود.
نتیجه گیری: نسخه فارسی پرسشنامه سبک زندگی ارتقای سلامت می تواند به عنوان ابزاری روا و پایا برای سنجش سطح سلامت عمومی نوجوانان، جوانان و مخصوصا دانشجویان علوم پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
Background and Aim: Public health promoting behaviors and lifestyle are quite important in adolescents and young adults. The present study aimed to translate and assess the validity and reliability of the health-promoting lifestyle questionnaire using factor analysis.
Materials and Methods: In a descriptive study، 365 students at the Hamedan University of Medical Sciences were recruited by multistage randomized sampling method. The alpha Cronbach coefficient and confirmatory factor analysis were used to assess the validity and internal consistency of the health-promoting lifestyle questionnaire which has 40 questions.
Results: Confirmatory factor analysis fit 6-factor structure was confirmed (RMSEA=0.05، CFI=0.94، x2 = 1989.10، df=410، p<0.001). For all factors except social support، the Alpha Cronbach''s coefficient was in agreement range of equal or above 0.74.
Conclusion:The Persian version of the health-promoting lifestyle questionnaire can be used as a valid and reliable tool for investigating health behaviors in adolescents and young adults and specially medical students