چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره پیش حرفهای دانشآموزان کم توان ذهنی به لحاظ میزان توجه به مهارتهای زندگی مستقل بود.روش پژوهش تحلیل محتوا بوده، جامعه و نمونه آماری پژوهش را کلیهی کتابهای درسی دوره پیش حرفهای دانشآموزان کم توان ذهنی (30 جلد، تالیف سال 1388، در 10 ماده درسی) تشکیل داده، که به صورت نمونهی تمام شمار انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها فهرست وارسی بود و دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی و به وسیله نرم افزار آماری spss تجزیه وتحلیل شدند.یافتهها نشان داد که میزان توجه کتابهای درسی در مادههای درسی به آموزش مهارتهای زندگی متفاوت است، 8/54 درصد کتابها به آموزش این مهارت پرداختهاند که به صورت جداگانه بیشترین سهم، مربوط به مهارتهای اجتماعی (26/6درصد) و مهارت های شغلیابی (23/4 درصد) و کمترین میزان مربوط به مهارتهای پرورش و مراقبت از کودک (0/9 درصد) و مهارتهای حقوقی (0/8 درصد) است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که کتاب های درسی دوره پیش حرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی به گونه ای متفاوت به آموزش مهارت های زندگی توجه دارند، به بعضی از مهارتها توجه بیشتر و به بعضی کمترین توجه صورت گرفته است. بنابراین با توجه به اینکه هدف آموزش دوره پیش حرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی آماده ساختن دانش آموزان برای زندگی مستقل در جامعه است، ضرورت دارد که کتاب های درسی موردبازنگری قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
com"/>، احمد موثقی<FootNote No="234" Text="ارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان"/>، احمد عابدی<FootNote No="235" Text="ستادیاردانشکدهعلومتربیتیوروانشناسیدانشگاهاصفهان"/>، صدیقه رضایی دهنوی<FootNote No="236" Text="ستادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور"/></H2> تاریخ وصول: 5/8/1392 تاریخ پذیرش: 2/10/1392 چکیده هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی به لحاظ میزان توجه به مهارتهای زندگی مستقلبود.
تحلیل یافتهها نشان میدهد که کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی بهگونهای متفاوت به آموزش مهارتهای زندگی توجه دارند، به بعضی از مهارتهاتوجه بیشتر و به بعضی کمترین توجه صورت گرفته است.
حال با توجه به آنچه گذشت مسئلۀ اساسی این است که در کتابهای درسی دورهی پیشحرفهایدانشآموزان کمتوانذهنی به چه میزان مهارتهای زندگی مستقل که شامل مقولههای مدیریت مالی و مصرف، مدیریت تغذیه، آراستگی فردی و ظاهری، سلامتی، خانهداری، مسکن، حملونقل، برنامههای آموزشی، مهارتهای شغلیابی، مهارتهای حفظ شغل، مهارتهای فوریتی و ایمنی، مهارتهای اجتماعی، دانش منابع اجتماعی (اطلاعات شهروندی)، مهارتهای حقوقی، جلوگیری از بارداری، پرورش و مراقبت از کودک وجود دارد؟ به سخن دیگر محتوای این کتابها ازنظر آموزش، ایجاد، پرورش و افزایش مهارتهای زندگی به دانشآموزان کمتوانذهنی چه وضعی دارند؟ روش ازآنجاییکه هدف پژوهشتحلیل محتوایکتابهای درسی دورهی پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی بوده است، از روش تحلیل محتوا استفاده شد.
بنابراین فقط بر اساس همین جدول میتوان نتیجه گرفت که کتابهای درسی دورۀپیشحرفهای در کل ازنظر ایجاد و پرورش مهارتهای زندگی (دستکم در درون محتوای خود)، در حد متوسطی غنی و قوی بوده و بستر لازم را برای رشد اجتماعی و ارتباطی دانشآموزان فراهم کرده است.