چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه بین سازگاری اجتماعی و
باورهای غیرمنطقی و تعیین نقش میانجی گرانه متغیر سبکهای
مقابله با تتیدگی انجام شد. در مطالعهای توصیفی ۲۸۰ نفر دانشجو
(۱۴۱ دختر و ۱۳۹ پسر) از دانشجویان دانشگاه سراسری ارومیه ی
استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند.
آزمون سبک های مقابلهای اندلر و پارکر (راجر و همکاران ، ۱۹۹۳) و
مقیاس سازگاری اجتماعی بل (واربا و همکاران» ۲۰۰۷) برای سنتجش
متغیرها به کار رفتند و دادهها با بهرهگیری از همبستگی گشتاوری
پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل گردیدند. نتایج مطالعه
حاضر نشان داد باورهای غیرمنطقی با سازگاری اجتماعی رابطه منفی
داشته و موّلفه های آن قادر به پیش بینی سازگاری هستند
(10/0>p) نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از این بودند که از ین
غیرمنطقی و سازگاری اجتماعی به عنوان متغیری میانجی عمل کند.
با توجه به نتایج حاصل احتمالا میتوان نتیجه گرفت تغییر باورهای
غیرمنطقی به دانشجویان در تغییر رفتار و سازگاری اجتماعی بهتر
کمک خواهد کرد.
The purpose of this study was to investigate the
relationship between social adjustment and
irrational beliefs among the Urmia university
students, Iran, and to determine mediatory role of
the styles of coping with stress. To achieve these
purposes, 280 subjects (141 female and 139 male)
were selected through simple random cluster
sampling from Urmia University students. Jones’
irrational beliefs test (IBT) (Zolfaghari Motlag,
1998), Endler and Parker coping styles inventory
(Rodger et.al, 1993) and Bell social adjustment
scale) Warbah et.al, 20007) were used. The data
were analyzed by Pearson correlation coefficient
and hierarchical regression. The findings revealed
that there was a negative relationship between
irrational beliefs and student social adjustment and
components of irrational beliefs could predict
adjustment (P<001). In addition, regression
analysis showed that avoidant coping did play
meditative role between irrational beliefs and
social adjustment. According to the results, it can
be concluded any change in irrational beliefs
would cause social adjustment among the students