چکیده:
هوش معنوی در برگیرنده مجموعهای از توانایی ها و ظرفیتها
میباشد که از منابع معنوی در جهت افزایش بهزیستی و انطباق
پذیری فرد استفاده میکند. با توجه به تفاوت نحوه ابراز هوش
معنوی در فرهنگهای مختلف,» پژوهشگران درصدد توضیح
موّلغههای هوش معنوی با توجه به فرهنگ ایران و تهیه ابزاری
مناسب برای اندازه گیری آن موّلفه ها بودند. بدین منظور ابتدا :در
مطالعه ی کتابخانهای مبانی نظری تحقیقات انجام شده در
خصوص هوش معنوی و برای توضیح موّلفههای هوش معنوی,در
فرهنگ ایران، اصلیترین متون دینی فرهنگ غالب کشور ایران
مورد مطالعه قرار گرفتند و در محموع هشت موّلفه استخراج شدند:
سپس پرسشنامه ای ۱۰۸ سئوالی برای سنجش هر یک از این
عوامل تهیه و بر روی گروه نمونه ۵۵۷ نفری که با روش
نمونهگیری خوشه ای انتخاب شده بودند اجرا شد. پایایی کل
پرسشنامه نهایی (97 سئوالی) پس از حذف ۱۱ ستوالی که بار
عاملی کمتر از ۰/۴ داشتند برابر با ۰/۹۸ بود. جهت بررسی ساختار
عاملی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و در نمودار
امکری مشخص گردید که تنها چهار عامل که در مجموع
48/394 درصد واریانس کل پرسشنامه را تبیین کردند از محموعه
عوامل استخراج شده در تحلیل موّلفه های اصلی، بالاتر از یب
خط هستند که در پایان به اسامی خودآگاهی متعالی، تجربه های
معنوی، شکیبایی و بخشش نامگذاری شدند.
Spiritual intelligence encompasses a set of abilities and capacities that use spiritual resources to increase individual well-being and adaptability. Due to differences in how to express the spiritual intelligence of different cultures، this research seeks to explain spiritual intelligence components based on the Iranian culture in order to provide appropriate instrument for measuring those components. To this end، first principles theoretical study of library research conducted on spiritual intelligence and spiritual intelligence components to describe the culture ofIran، the main religious texts of the dominant culture ofIranwere studied and a total of eight components were extracted. The questionnaire including 108 questions was compiled to measure each of these factors on sample 557 people with cluster sampling method. After removal of 11 questions with load factor of less than 0/4، total reliability of final questionnaire (97 questions) was 0/98. In order to provide factorial structure of the questionnaire، the exploratory factor analysis was used and the result of study indicated that four factors explained 48/39 percent of the total variance of the questionnaire. To explain the factors extracted in the analysis of main components which were above the line gradient، named as transcendent consciouness، spiritual experience، tolerance and forgiveness.