چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تحول تفکرخلاق و مولفه های آن در کودکان یک زبانه و دوزبانه زود هنگام انجام شد.
روش: نمونه پژوهش شامل 260 دانشآموز دختر و پسر (130 دانش آموز دوزبانه زود هنگام آذری فارس و 130 دانش آموز یک زبانه فارس) بود که به صورت در دسترس از مدارس ابتدائی ناحیه دو قم انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (TTCT؛ نسخه تصویری فرم B، 1974) جمع آوری و با آزمون تحلیل واریانس چند راهه و مقایسه زوجی میانگین ها تحلیل شد.
یافته ها: براساس یافته ها، جنس، زبان و پایه تحصیلی بر تفکر خلاق و مولفه های آن تاثیر معنادار داشتند و موجب روند غیرخطی تحول خلاقیت در بین گروه ها شدند.
نتیجه گیری: تعامل جنس، زبان و سن بیشترین تاثیر محسوس را در روند تحولی خلاقیت دارد، به گونه ای که پسرهای دوزبانه در پایه های تحصیلی بالا خلاق تر و دخترهای یک زبانه ضعیف تر از سایر گروه ها عمل کردند.
Introduction: The present study was conducted to investigate
the development of creative thinking and related subscales in
monolingual and earlybilingual children. Method: The study
sample consisted of 260 male and female students (130 Azari-
Fars earlybilingual students and 130 Fars monolingual) which
were selected at convenience from elementary schools in region
II of the city of Qom. Data were collected by Torrance Creative
Thinking Test (TTCT; figural version of form B,1974) and the
results were analyzed by MANOVA and paired comparison of
means. Results: According to the findings, gender, language,
and grade had significant effect on creative thinking and its
subscales, which led to a nonlinear trend in development of
creativity between the groups. Conclusion: the interaction
between gender, language and age has the most significant
impact on the development of creativity; such that bilingual boys
at higher grades were more creative and monolingual girls were
less among the groups.