چکیده:
گارانتی کالاها در تجارت از جلوه ویژه ای برخوردار است که نوع و مدت آن در اراده خریدار جهت ابتیاع کالاها، نقش بسزایی دارد. گارانتی یا ضمانت نامه اگر چه به صراحت در متون فقهی مطرح نمی باشد ولی زیر عنوان ضمان از دیرباز مورد بحث علما و فقهای اسلامی بوده است. ضرورت رضایت مشتری یا مصرف ننده کالا دغدغه دوسویه مولد و خریدار است که با هدف سود و بهره بیشتر مطرح می شود و علما و فقهای اسلامی نیز نظریات متنوعی را با دیدگاه موازین اسلامی به نفع مصرف کننده مطرح نمودند که در باب ضمان – مباحث نزدیک و در ارتباط با گارانتی- مورد بررسی قرار گرفته است. مباحث فقهی و حقوقی موید آن است که خریدار یا متعهدله از حقوق حق فسخ برخوردار است و در مقابل متعهد نیز نسبت به تعمیر، تعویض کالا و لوازم مورد نظر یا تادیه خسارت و جبران ضرر متعهدله ملتزم است.
Warranty effects are specific for the type and duration of buyer''s choice to own commodities. Guarantee or warranty، although not explicitly mentioned in religious texts، but the guaranty has long been debated by the Islamic scholars and jurists. Importance of customer''s satisfaction and buyer''s goods-producing mutual concern with the aim of further interest arise Islamic scholars and jurists with diverse opinions and views of Islam were considered beneficial to the consumers.
خلاصه ماشینی:
"ب ) گارانتی را شرط جداگانه و صرفا مربوط به آن قرارداد دانست که با توضیحی که در فوق ارائه شد این شرط نیز لازم و تعهدآور است اگرچه در ضمن عقد واقع نشده باشد بنابراین تولید کننده به صرف اینکه تعهد کرده باشد که تا مدت زمان مشخصی عیوب پدید آمده در کالا را رفع نماید و یا آن را تعویض نماید و این امر مورد قبول خریدار قرار گرفته باشد تعهدی الزام آور پدید آمده است که بر پایۀ آن خریدار میتواند در صورت امتناع تولید کننده از ایفاء تعهد تقاضای الزام او را از محکمه بنماید.
ج ) ورود نقض در حوزه تعهد شرکت ها یا مؤسسات مختلف کالای خود را در برابر خریدار گارانتی میکنند، اما در میان تعهدات خود شرایطی را نیز قرار می دهند که ورود نقض در حوزه تعهد است که می تواند شامل موارد زیر شود: ١- انقضای شرایط گارانتی، ٢- دستکاری در سیستم کالای خریداری شده ، ٣- استفاده از مواد مصرفی و قطعات غیراستاندارد، ٤- اعمال فشار بیش از حد به قطعات دستگاه و یا کالای مورد نظر، ٥- بی توجهی به علامات هشدار دهنده ، ٦- هرگونه تغییر و دستکاری در قطعات کالای خریداری شده ٧- تعمیر و تعویض در تعمیرگاه های مجاز و موارد دیگر که هر کدام از شرکت ها و موسسات برای کالای مورد نظر ارایه می دهند که اگر مشتری به موارد مزبور توجه ننماید تعهد فروشنده به مشتری فسخ می شود."