چکیده:
گرایش به مد به گونه افراطی سقوط ارزشهای اجتماعی، بر چسب انحراف، تضاد بین والدین و فرزندان و یا به عبارتی شکاف بحرانزای نسلی و ضررهای مادی فراوانی ایجاد میکند. هدف این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به مد در بین دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر میناب میباشد. روش تحقیق پیمایشی و چارچوب نظری انتخابی ترکیبی از نطریات بوردیو، زیمل، وبلن است. جامعه آماری شامل کلیه دختران دانشآموز مقطع متوسطه شهر میناب میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی تعداد 312 دانشآموز دختر به عنوان حجم نمونه انتخاب و از طریق پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت دادههای لازم جمعآوری شد و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و تبینی ارتباط هر متغیر مستقل با متغیر گرایش به مد سنجش و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله بیانگر رابطه معنادار بین گروه دوستان، میزان علاقهمندی به برنامههای رسانهها، میزان استفاده از رسانهها، الگو قرار دادن هنرمندان و پایگاه اجتماعی با گرایش به مد میباشد و با ضریب تعیین 5/32 متغیرهای مذکور بر گرایش به مد تأثیر میگذارد.
خلاصه ماشینی:
"با توصیفات فوق عوامل مهمی که زمینهساز گرایش به مد میشود کدامند ؟ کدام از عواملی که در تحقیق بکار گرفته میشود تأثیر خاصتری دارد و به ویژه نقش رسانههای جمعی چگونه است؟ و از چه طریقی میتوان در حد متعادلی گرایش به مد داشت ؟ 3- پیشینه تحقیق پژوهشی توسط زهره دهقانی با عنوان بررسی تأثیر رسانههای جمعی بر پدیده مدگرایی(مطالعه موردی دختران 15 تا 25 سال شهرستان شیراز) به روش پیمایشی بر روی حجم نمونه 400 نفری با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انجام شده است.
7- نتیجهگیری گرایش به مد به عنوان پدیدهای اجتماعی است که به لحاظ بررسی میتواند هم یک بعدی فرهنگی برای تغییر باشد و هم آسیب فرهنگی محسوب شود و این پدیده از نظر اندیشمندانی همانند وبر ، وبلن، بوردیو و زیمل مورد توجه قرار گرفته است.
در این مقاله متغیرهای مستقل تحت عنوان روابط با گروه دوستان، الگو پذیری و میزان استفاده از رسانهها بیشترین اثر بر گرایش به مد داشتند که با نتایج تحقیق موسوی و دیگران(1390) و همچنین تحقیق که توسط عبداله نجفی (1383) در بوشهر انجام شده و تحقیق زهره دهقانی(1391) با جامعه آماری جوانان شهر شیراز مشابه است و همچنین اندیشه زیمل و وبلن و بوردیو را تقویت میکند.
با توجه به اینکه نقش رسانهها و مراجع الگوبخش، گروه دوستان و میزان علاقهمندی به رسانهها و میزان استفاده از رسانههای داخلی و خارجی همگی با گرایش به مد رابطه معنادار دارد که باعث تقویت اندیشه زیمل و بوردیو میشود لزوم توجه بیشتر خانوادهها و مسؤولین به موارد مذکور نیز مورد انتظار است."