چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر روشهای تدریس فعال بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی بود و به مقایسه تأثیر روشهای تدریس سکوسازی، حل مسئله و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی درس ریاضی شهرستان ورامین پرداخته شد. در یک طرح نیمه آزمایشی 45 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروههای آزمایش به طور مجزا 10 جلسه تحت به کمک روشهای سکوسازی و حل مسئله آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. همه گروهها آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی را به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 2 ماهه تکمیل کردند. دادهها با روش کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد در مرحله پسآزمون روش سکوسازی برخلاف روش حل مسئله باعث افزایش پیشرفت تحصیلی شده است. اما در مرحله پیگیری اثر روشهای تدریس سکوسازی و حل مسئله در افزایش پیشرفت تحصیلی تفاوت معنیداری نداشتند. گرچه اثر روش سکوسازی زودتر از روش حل مسئله بروز میکند، اما در بلند مدت میان این دو روش تدریس تفاوت معنیداری وجود ندارد. بنابراین روشهای تدریس سکوسازی و حل مسئله در افزایش پیشرفت تحصیلی مؤثر هستند.
خلاصه ماشینی:
"روش سکوسازی در مراحل پسآزمون و پیگیری بیشتر از روش سنتی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی شده است که در تبیین این یافته باید گفت با توجه به اینکه روش تدریس سکوسازی یکی از روشهای نسبتا نوین و فعال تدریس است و بیشتر دانشآموز محور است تا معلم محور، در نتیجه با استفاده از آن میتوان دانشآموزان را از حالت انفعالی خارج کرد.
روش حل مسئله در مرحله پیگیری بیشتر از روش سنتی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی شده است، اما میان این دو روش تدریس در مرحله پسآزمون تفاوت معنیداری وجود ندارد که در تبیین این یافته باید گفت روش سخنرانی در رسیدن به هدفهایی نظیری انتقال معلومات، ارایه مطالب در مدت زمان کم، برانگیختن فراگیران نسبت به موضوع خاص و تدریس به فراگیرانی که از طریق شنیداری عادت به یادگیری دارند مناسب است.
همچنین ممکن است زمانی که فراگیران به مطالب آموزشی دسترسی دارند به طور مستقل و یا به کمک دوستان خود به مطالعه بپردازند که این امر میتواند نتیجه تأثیرگذاری بر پیشرفت تحصیلی آنها داشته باشد و حتی گاهی ممکن است اثر آن بیشتر از اثر روشهای تدریس معلمان باشد، به همین دلیل روش سنتی هم توانسته با روش حل مسئله در مرحله پسآزمون برابری کند.
دستاورد این پژوهش اینکه روشهای سکوسازی و حل مسئله به طور متفاوتی بر پیشرفت تحصیلی تأثیر میگذارند، بدین معنا که برخلاف روش حل مسئله، روش سکوسازی در کوتاه مدت باعث افزایش پیشرفت تحصیلی میشود، اما در بلند مدت میان اثربخشی این دو روش آموزشی تفاوت معنیداری وجود همچنین یافته ها نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر بعد اضطراب و اختلال خواب سلامت روان مادران باردار مؤثر است."