چکیده:
در تحقیق حاضر ارتباط بین جهت گیری بازار و مسوولیت اجتماعی وتاثیرآنها برعملکرد سازمان سنجیده شده است . این تحقیق به لحاظ روش از نوع تحقیقات علی -همبستگی و بر مبنای هدف ، کاربردی میباشد. برای جمع آوری داده های این پژوهش ، از پرسش نامه استفاده شده است که پرسش نامه ها بین مدیران ارشدو میانی شرکت های بازرگانی استان ایلام توزیع و پس از تکمیل ، ١٠٨ مورد جمع آوری گردیده است . تجزیه وتحلیل داده ها با تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری و استفاده از نرم افزار LISREL انجام شده و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که تاثیر جهت گیری بازار بر مسوولیت اجتماعی ، مثبت و معنادار است . همچنین ، جهت گیری بازار و مسوولیت اجتماعی با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد. به علاوه ، نتایج آزمون مدل نیز نشان میدهد که مدل از برازش خوبی برخوردار است .
خلاصه ماشینی:
تجزیه وتحلیل داده ها با تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری و استفاده از نرم افزار LISREL انجام شده و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که تأثیر جهت گیری بازار بر مسؤولیت اجتماعی ، مثبت و معنادار است .
بحث ونتایج براساس این پژوهش از مدل معادلات ساختاری و ضرایب بتای به دست آمده و تست t در مورد آنها، نتایج زیر برای فرضیه های تحقیق حاصل شده است : با توجه به تجزیه و تحلیل آماری فرضیه اول محقق مورد پذیرش قرار گرفته است ، یعنی میان جهت گیری بازار و عملکرد سازمانی در جامعه آماری مورد نظر، ارتباط مثبت معنا داری وجود داشته است .
D. "An empirical examination of the relationship between corporate socia responsibility andprofitability", Academy of Management Journal 1985; 28(3): 446-63 - Bollen, k,a, structural equation with latent variable.
International Journal of Production Economics 2003; 84(2): 17-34 - Lee, Kyung Joo and Jang, Jeeln, Corporate social responsibility and firm operating performance.
W. "Performance and survival of joint ventures with nonconventional ownership structures'', Journal of International Business Studies 1998; 29 (4): 797-818 - Market Todorovic, zelimirwilliam & ma, jun.
"Market orientation and business performances mediated model", International Journal of Service Industry Management (2003); 14 ( 3): 284-309 - Mcguire, J.
The impact of market orientation and corporate social responsibility on firm performance.
Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics (2009); 21 (4): 580-582 - Rettab, Belaid and Brik, Anis Ben and Mellahi, KamelA study of management perceptions of the impact of corporate social responsibility on organizational performance in emerging economies: the case of Dubai.