چکیده:
خاستگاه مدیریت و رهبری از مهم ترین موضوعات جهت دهنده به حکومت و اداره یک سازمان است . این که انسان از چه مجرایی گام در میدان اداره امور بگذارد و به رهبری پردازد، نقش تعیین کننده در مدیریت و حکومت دارد. تصمیم گیری ها و رفتار و سلوک مدیریتی و حکومتی اعم از بخشایش ، خردمندی ، امانت داری و بلندنظری به شدت متاثر از تلقی ها و دریافت ها از مدیریت و حکومت است . نوع دریافت زمامداران از خود در جایگاه مدیریتی، آنان را به انواع روابط و مناسبات سوق میدهد. اگر دریافت ها، «امانت » باشد کارکردها، «امانت دارانه » میباشد، ولی چنانچه «تحکم » دریافت شود کارکردها «آمرانه » خواهد بود. ادبیات فرماندهی و رهبری از جایگاه بندگی خدا و پاسداشت ادبیات لطیف و انسانی ، در عین اقتدار و توانایی در مدیریت به حفظ سلسله مراتب و تحکیم حکومت نیز منجر میشود. چنانچه دستورالعمل ها در چرخه ی نابسامانی تباه گردد، از بیقانونی و هرج و مرج ، گزیری نیست . در این مقاله دیدگاه های افصح المتکلمین ، شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی در گلستان در خصوص اصل رهبری مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
بررسی جایگاه رهبری در گلستان سعدی 1 دکتر پروانه عادل زاده چکیده خاستگاه مدیریت و رهبری از مهم ترین موضوعات جهت دهنده به حکومت و اداره یک سازمان است .
در این مقاله دیدگاه های افصح المتکلمین ، شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی در گلستان در خصوص اصل رهبری مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است .
» (همان ، ٦٤٥) وی معتقد است رویه ها، روشها و سیاست حاکم باید به گونه ای باشد که به ملک او طمع نکنند: «به روی خود در طماع باز نتوان کرد چو باز شد به درشتی فراز نتوان کرد کــس نبینــد کــه تــشنگان حجــاز بـــه ســـر آب شـــور گـــرد آینـــد هــر کجــا چــشمه ای بــود شــیرین مــردم و مــرغ و مــور گــرد آینــد» (همان منبع ،١٩٢) الگو برداری از بزرگان : سعدی معتقد است حاکم باید نگاه همه جانبه به آحاد مردم و رعیت داشته باشد و به صورت یک مجموعۀ مرتبط با هم کار آنان را در تمامی ابعاد به سامان کند از این رو میگوید: «بنــی آدم اعــضای یــک پیکرنــد کــه در آفــرینش ز یــک گوهرنــد چــو عــضوی بــه درد آورد روزگــار دگـــر عـــضوها را نمانـــد قـــرار تـو کـز محنـت دیگـران بـی غمـی نــشاید کــه نامــت نهنــد آدمــی » (همان منبع ، ٧٩-٨٠) راست گفتاری، راست کرداری و خردمندی : نگرش وی به همه ی امور، شکلی و ظاهری نیست ، دروغ را ناپسند میشمارد و راست گفتاری را میستاید، امانت داری را الزام دیدگاهی و رفتاری برای حاکم میداند: «یکی از وزرای نیک محضر گفت : ای خداوند، همیگوید والکاظمین الغیظ والعافین عن الناس ملک را رحمت آمد و از سر خون او درگذشت .