چکیده:
با روش روندپژوهی با عملکرد دانش آموزان کشورهای منطقه در چهار حیطه محتوایی (شیمی، علوم زمین، زیست شناسی و فیزیک) و سه سطح عملکرد شناختی (دانستن، به کاربردن و استدلال) به تفکیک جنسیت مقایسه شده است. رتبه عملکرد علوم دانش آموزان ایران با وجود افزایش تعداد کشورهای منطقه شرکت کننده از رتبه دوم در مطالعه 1999 به رتبه پنجم در مطالعه 2007 کاهش یافته است. متوسط عملکرد دانش آموزان ایران از متوسط عملکرد دانش آموزان کشورهای شرکت کننده در هر سه مطالعه بیشتر ولی از متوسط عملکرد دانش آموزان کشورهای ارمنستان، اردن و دبی کمتر است. افزایش متوسط عملکرد در ایران از افزایش در اردن، ارمنستان، بحرین، ترکیه و تونس کمتر است. درصد دانش آموزان ایران با نمره بالاتر از نقاط معیار از متوسط 18 کشور شرکت کننده بهتر، ولی از درصد دانش آموزان ارمنستان، اردن، دبی، ترکیه، بحرین و ترکیه کمتر است. رشد متوسط عملکرد دانش آموزان دختر در بسیاری از کشورهای مورد مطالعه از جمله ایران از رشد متوسط عملکرد دانش آموزان پسر بیشتر است. روند رشد ویژگی های عمده و اثرگذار بر عملکرد تحصیلی در ایران از جمله وضعیت اقتصادی و تحصیلی خانواده دانش آموزان، خودپنداره علوم، دلبستگی به مدرسه، جو مدرسه، مشکلات رفتاری، محدودیتهای تدریس دبیران، درک، رضایت و موفقیت دبیر، ادراک دبیر از امنیت مدرسه و تعامل دبیران با یکدیگر از روند رشد از چند کشور کندتر است. با روند کنونی تحقق هدفهای سند چشم انداز در حوزه آموزش عمومی محتمل بنظر نمی رسد.
The present study investigated the trends in science achievement of eighth graders in Iran and regional countries based on three consecutive TIMSS studies. The average achievement scores of Iranian boy and girl students were compared with the performance of regional countries’ students in total science, four content areas (chemistry, earth sciences, biology, and physics) as well as three cognitive domains (knowing, applying and reasoning). Due to the increased number of participant countries in TIMSS 2007, Iran’s rank was lowered from the second in TIMSS 1999 to the fifth in TIMSS 2007. Even though the average science performance for Iranian students in three studies was higher than the average performance of students in all regional countries, the average performance of Iranian students was lower than that of the students in Armenia, Jordan and Dubai. Improvement of science achievement for Iranian students was lower than students in Jordan, Armenia, Bahrain, Turkey, and Tunisia. Girls’ improvement scores in most of the countries including Iran were higher than boys’. Findings indicated that factors affecting students’ achievement in Iran including socio- economic status of students, science self-concept, school attachment, school climate, behavioral problems, teaching limitations, teachers’ satisfaction and success, teachers’ perception of school safety, and teachers’ interactions do not enjoy the same satisfactory trend as some regional countries. On the basis of these data, we can conclude that in the current situation, it is unlikely to achieve the aims of Iran’s “20-year development perspective document” in the realm of general education.