چکیده:
نظام های سازمان دهی دانش،دارای کارکردهایی هستند که عمده آنها،در فراهم آوردن زمینه ای مناسب برای سهولت دسترسی به منابع عظیم اطلاعات با استفاده از نظم دهی و مرتب کردن آنها بر پایه فهرست ها،و دسته بندی شان در نظام هایی از پیش تعیین شده،خلاصه می شود.در ذیل،افزون بر شمردن این کارکردها،تبیین هر یک نیز عرضه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
کارکردهای نظامهای سازماندهی دانش چکیده نظامهای سازماندهی دانش، دارای کارکردهایی هستند که عمده آنها، در فراهم آوردن زمینهای مناسب برای سهولت دسترسی به منابع عظیم اطلاعات با استفاده از نظمدهی و مرتب کردن آنها بر پایه فهرستها، و دستهبندیشان در نظامهایی از پیشتعیینشده، خلاصه میشود.
این راه فناوریها، شامل پیشرفت رهیافتهای علم اطلاعات به نمایهسازی خودکار، نگاشت واژگان، نظامهای جستوجو و رابط کاربری، به همراه سهم و کمکی از دیگر رشتههاست؛ برای نمونه، میتوان نمایشهای موجود برای برنامههای نظام سازماندهی دانش خودکار را در حالی که ساختار و فناوریهای وب معنایی را از آن استخراج میشود، صورتبندی و غنیسازی کرد.
کارکردهای اساسی سازماندهی دانش در دانش اطلاعات و کتابداری را میتوان اینگونه برشمرد: ـ آسانسازی جستوجو در فهرستها و کتابشناسیها؛ ـ فراهم آوردن اطلاعاتی درباره اسناد با اهمیت برای تصمیمسازی کاربر جهت به امانت گرفتن اسناد و اطلاعاتی درباره چگونگی به دست آوردن اسناد خاص؛ ـ مرتب کردن قفسهها و دیگر اقسام نظامهای خطی.
اطلاعات مرتبط امکان دارد درون خود نظامهای سازماندهی دانش موجود باشند یا این نظامها بهمثابه اسناد میانجی برای بازیابی کلیدهایی برای دستیابی به آن در منابع دیگر بهکارروند.
یک نظام سازماندهی دانش، مواد کتابخانه رقمی را برای جوامع گوناگون دسترسپذیر میکند یا اینکه به وسیله فراهم کردن دسترسی به موضوعات جایگزین، با افزودن دسترسی از طریق الگوهای گوناگون، با فراهم آوردن دسترسی چندزبانی و استفاده از نظامهای سازماندهی دانش برای پشتیبانی از جستوجوی متنهای آزاد انجام پذیرد.
(Massachusetts Institute of Technology, 2014) نظامهای طبقهبندی سنتی که در کتابخانهها و پایگاه دادگان استفاده شده است، مانند ردهبندی دهدهی دیوی و ردهبندی دهدهی جهانی، هنوز نقش مهم عملی را در کتابخانهها ایفا میکنند و آموزش و بررسی سازماندهی دانش را تحت تأثیر قرار میدهند.